dc.description.abstract | Η διαδικασία επιλογής επαγγέλματος συνδέεται άμεσα με την ύπαρξη κινήτρων που ωθούν το άτομο και καθορίζουν τις επαγγελματικές του επιλογές. Τα κίνητρα και τα κριτήρια επιλογής επαγγέλματος έχουν διερευνηθεί εκτενώς σε διάφορα εργασιακά περιβάλλοντα, μεταξύ αυτών και του εκπαιδευτικού χώρου, τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ωστόσο, ο χώρος της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχει –κυρίως στην Ελλάδα- προσεγγιστεί και μελετηθεί ικανοποιητικά από τους ερευνητές.
Η παρούσα εργασία αποτελεί μια προσπάθεια διερεύνησης των κριτηρίων και παραγόντων που ώθησαν τους καθηγητές της Παιδαγωγικής Σχολής, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, να επιλέξουν το ακαδημαϊκό επάγγελμα.
Σκοπός της έρευνας είναι να απεικονισθεί και να διερευνηθεί η επίδραση ατομικών και κοινωνικοοικονομικών παραγόντων (τόπος διαμονής, γόητρο, απολαβές, προσφορά κ.λπ.) καθώς και του οικογενειακού περιβάλλοντος (μορφωτικό επίπεδο γονέων, επάγγελμα γονέων κ.λπ.), που διαμορφώνουν και καθορίζουν τις επαγγελματικές επιλογές και αποφάσεις. Παράλληλα, εξετάζεται σε ποιο βαθμό οι ερωτώμενοι πανεπιστημιακοί καθηγητές δηλώνουν δικαιωμένοι από την επιλογή τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν πως ενδογενή και αλτρουιστικά κίνητρα διαδραματίζουν ακόμη κυρίαρχο ρόλο στην επιλογή ακαδημαϊκής καριέρας, σχετίζονται με την εργασιακή ικανοποίηση και δικαιώνουν την απόφαση των πανεπιστημιακών να εισέλθουν επαγγελματικά στον χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.Choosing a profession is directly connected with the individual’s inspirations and motivations referring to his professional choices. Motivations and career selection criteria have been extensively explored in various work environments, including the educational area, both in Primary and Secondary Education. However, the area of Higher Education has not been approached and studied adequately by the researchers - especially in Greece.
This paper is an attempt to investigate the criteria and factors that prompted professors of the Pedagogical Faculty in the University of Western Macedonia to choose the specific academic profession.
The purpose of the survey is to reflect and explore the impact of individual and socio-economic factors (place of residence, prestige, income, social offer, etc.) as well as the family environment (parental educational level, profession of parents, etc.) that determine professional choices and decisions. At the same time, it is examined to what extent the university professors declare that they are justified by their choice.
The results of the research have shown that intrinsic and altruistic motivations still play a dominant role in academic career choices and they are related to the job satisfaction. They also justify the decision of the university professors to enter professionally in the field of University Education. | en_US |