dc.description.abstract | Tα αποτελέσματα της ετήσιας παγκόσμιας έρευνας του Edelman (2016), σύμφωνα με την οποία το ζήτημα της εμπιστοσύνης αναγνωρίζεται ως ολοένα και περισσότερο σημαντικός παράγοντας για τις επιχειρήσεις (αναφορικά με το «εάν κάνουν ότι είναι σωστό»), αποτέλεσαν το εναρκτήριο λάκτισμα της παρούσης ερευνητικής προσπάθειας (Basran, 2012; Bowen et al., 2016). Τα πρότυπα ηθικής συμπεριφοράς διαμορφώνονται μέσα στο κοινωνικό περιβάλλον, με τον εργασιακό χώρο να αποτελεί βασικό τμήμα αυτού (Kott, 2012). Τα άτομα λοιπόν, τείνουν να συμμορφώνονται με αυτά τα καθορισμένα πρότυπα συμπεριφοράς και να ενεργούν με τρόπο παρόμοιο με τον περίγυρό τους, όπως για παράδειγμα τους συναδέλφους τους (Kott, 2012). Ωστόσο, η ανήθικη συμπεριφορά στο χώρο εργασίας αποτελεί σοβαρό και δαπανηρό ζήτημα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και το σύνολο της κοινωνίας (Jones & Kavanagh, 1996). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτέλεσαν τα πολλαπλά περιστατικά διαφθοράς και κακοδιοίκησης των τελευταίων δεκαετιών.
Η εν λόγω μελέτη πραγματεύεται, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε εμπειρικό επίπεδο, τη διερεύνηση των αποτελεσμάτων της εφαρμογής των αρχών και καλών πρακτικών της Επιχειρησιακής Ηθικής (ΕΗ) στο χώρο της εργασίας. Στοχεύει στην προσπάθεια να διερευνήσει, να περιγράψει και σε τελική ανάλυση να ερμηνεύσει τις αντιλήψεις των εργαζομένων γύρω από το ζήτημα της ΕΗ και του τρόπου με τον οποίο οι ηθικοί κανόνες μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των εργαζομένων σε ένα εργασιακό περιβάλλον.
Σε αρχικό στάδιο, για την επίτευξη του στόχου της έρευνας, πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση της βιβλιογραφίας γύρω από την έννοια της Ηθικής, και ειδικότερα της ΕΗ και της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνη (ΕΚΕ), μέσω της αναδίφησης της διεθνούς και ελληνικής ακαδημαϊκής αρθρογραφίας.
Ακολούθως, για τη διεξαγωγή της μελέτης σε εμπειρικό επίπεδο, συντάχθηκε σχετικό -για το σκοπό αυτό- δομημένο ερωτηματολόγιο, το οποίο διανεμήθηκε με ηλεκτρονική μορφή σε αντιπροσωπευτικό τυχαίο δείγμα 90 εργαζομένων σε διάφορες επιχειρήσεις στην Κεντρική Μακεδονία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον Οκτώβριο μέχρι τον Νοέμβριο του 2017. Ακολούθησε η ανάλυση των δεδομένων με την χρήση του προγράμματος SPSS.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, μετά την ανάλυση του δείγματος, κατέδειξαν ότι δεν υπάρχουν διαφορές στην αντίληψη των εργαζομένων αναφορικά με την επιχειρηματική ηθική.The results of Edelman's annual global study (2016), according to which the issue of trust is recognized as an increasingly important factor for businesses (whether they are "doing what is right"), have been the stimulus of present research (Basran, 2012; Bowen et al., 2016). Ethical behavior patterns are shaped within the social environment, and workplace is an essential part of it (Kott, 2012). Therefore, individuals tend to comply with these defined patterns of behavior and tend to act in a similar way to their surroundings, e.g. their colleagues (Kott, 2012). However, unethical behavior in the workplace is a serious and costly issue for both businesses and society (Jones & Kavanagh, 1996). A typical example has been the multiple incidents of corruption and maladministration over the last few decades.
Current study addresses, both theoretically and empirically, the results of principles and good practices of Business Ethics (BE) in the workplace. It aims at exploring, describing and ultimately interpreting the perceptions of employees about the issue of BE and how ethical rules can influence employees’ behavior in a working environment.
At first a literature review of the concept of Ethics, i.e. BE and Corporate Social Responsibility (CSR), was carried out through international and Greek academic articles.
Subsequently for the empirical study, a relevant -for the purpose- structured questionnaire was conducted, which was electronically distributed in a representative random sample of 90 workers in various enterprises in Central Macedonia. The survey was conducted from October to November 2017. Primary data analysis followed using the SPSS program.
The results of the survey, following the sample analysis, showed that there is no difference in the perception of employees regarding BE. | en_US |