Εφαρμογή της προσέγγισης STEM στο oλοήμερο νηπιαγωγείο
Abstract
Στη διατριβή αυτή περιγράφεται η εφαρμογή της ενιαιοποιημένης προσέγγισης STEM (integrated STEM education) στο ολοήμερο τμήμα ενός νηπιαγωγείου με στόχο να διαπιστωθεί κατά πόσο αυτή, καθώς και η διαδικασία του μηχανικού σχεδιασμού είναι συμβατή με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το νηπιαγωγείο. Παράλληλα εξετάστηκε κατά πόσο η προσέγγιση αυτή μπορεί να ενταχτεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα του ολοήμερου νηπιαγωγείου.
Στην έρευνα πήραν μέρος έξι νήπια, τα οποία συμμετείχαν στην υλοποίηση πέντε σχεδίων μαθήματος, που παρέχονται από την ιστοσελίδα του οργανισμού tryengineering. Τα σχέδια μαθήματος υλοποιήθηκαν με τη μορφή σχεδίων εργασίας και διαθεματικών δραστηριοτήτων, ενώ παράλληλα αξιοποιήθηκαν η ενεργητική μάθηση, η συνεργατική μάθηση, η διερευνητική μάθηση και η επίλυση προβλημάτων. Τα σχέδια εργασίας και η διαθεματική δραστηριότητα συνδέθηκαν με όλα τα γνωστικά αντικείμενα του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, καθώς και με τη λογοτεχνία. Παράλληλα αξιοποιήθηκε η ρουτίνα σκέψης ‘’see, think, wonder‘’ του Project Zero του Πανεπιστημίου του Harvard και οι εφαρμογές ActivePresenter, flipsnack, Scratch και ScratchJr.
Από την έρευνα προέκυψε ότι τόσο η ενιαιοποιημένη εκπαίδευση STEM όσο και η διαδικασία του μηχανικού σχεδιασμού είναι συμβατά με το πρόγραμμα σπουδών του ελληνικού νηπιαγωγείου και μπορούν να εφαρμοστούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Ολοήμερου Τμήματος. Επίσης, όπως αποδείχτηκε από την εφαρμογή των σχεδίων μαθήματος του οργανισμού tryengineering στη σχολική τάξη, αυτά συνδέονται τόσο με τους στόχους του ΔΕΠΠΣ, όσο και με όλα τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος για το νηπιαγωγείο. Επομένως, τόσο η προσέγγιση STEM γενικά, όσο και τα σχέδια μαθήματος, που προτείνονται από τον οργανισμό tryengineering θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης σε ένα ολοήμερο τμήμα νηπιαγωγείου.
This postgraduate thesis, describes the implementation of STEM approach to All-Day kindergarten in order to determine whether this approach and the engineering design process are compatible with kindergarten curriculum. At the same time, it was examined whether this approach can be applied in the schedule of the All-Day Kindergarten.
The study involved six preschoolers, who participated in the implementation of five lesson plans, provided by tryengineering organization. The lesson plans were implemented as projects and interdisciplinary activities, while at the same time active learning, collaborative learning, exploratory learning and problem solving were utilized. Projects and activities were linked to the disciplines of Greek Kindergarten Curriculum as well as to literature. Harvard University's Project Zero's thinking routine "see, think, wonder" was utilized as well as ActivePresenter, flipsnack, Scratch and ScratchJr applications.
This research showed that both Integrated STEM Education and Engineering Design Process are compatible with Greek Kindergarten Curriculum and can be applied to All-Day Kindergarten. Furthermore, during the implementation of the lesson plans provided by tryengineering organization, these are connected with the objectives of Greek Kindergarten Curriculum, as well as with curriculum disciplines. Therefore, STEM approach as well as lesson plans provided by tryengineering organization could be the subject of a study in an All-Day Kindergarten.