dc.description.abstract | Η παρακάτω εργασία πραγματεύεται την έννοια της οργανωσιακής δέσμευσης και
της αντίστασης στην αλλαγή στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς. Σκοπός της
εργασίας αποτελεί η διερεύνηση της οργανωσιακής δέσμευσης και τα επίπεδα
αντίστασης στην αλλαγή που επιδεικνύουν οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας
εκπαίδευσης της περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας ενώ παράλληλα γίνεται
απόπειρα να συσχετιστεί το είδος της οργανωσιακής δέσμευσης με την αντίσταση
στην αλλαγή για να διαφανεί αν το είδος δέσμευσης που αναπτύσσει ο εκπαιδευτικός
με την σχολική μονάδα που υπηρετεί επηρεάζει τα επίπεδα αντίστασης στις
επερχόμενες αλλαγές. Αρχικά, επιχειρείται η προσέγγιση και η εννοιολογική
αποσαφήνιση των εννοιών με βάση τους ορισμούς που έχουν κατά καιρούς δοθεί.
Περιγράφονται τα μοντέλα και οι κατηγοριοποιήσεις της οργανωσιακής δέσμευσης.
Οι τύποι και τα επίπεδα των οργανωσιακών αλλαγών καθώς και οι τύποι ανθρώπων
σε σχέση με την αντίδρασή τους στις οργανωσιακές αλλαγές. Διερευνούνται οι
μορφές αντίδρασης των εργαζομένων στις επικείμενες αλλαγές καθώς και οι αιτίες
αποτυχίας τους. Στη συνέχεια όλα τα παραπάνω μελετώνται μέσα στο πλαίσιο των
εκπαιδευτικών οργανισμών. Για την διεξαγωγή της έρευνας ακολουθήθηκε ποσοτική
μέθοδος με διανομή ερωτηματολογίων σε όλες τις σχολικές μονάδες της περιφέρειας.
Συνολικά συγκεντρώθηκαν 120 ερωτηματολόγια. Τα αποτελέσματα της έρευνας
δείχνουν πως οι εκπαιδευτικοί σε σχέση με τις τρεις διαστάσεις της οργανωσιακής
δέσμευσης έχουν την τάση να συνδέονται κατά κύριο λόγο Συναισθηματικά με την
σχολική μονάδα που υπηρετούν ακολουθεί η Συνεχιστική δέσμευση και η
Κανονιστική με μεγάλη όμως διαφορά από την Συναισθηματική δέσμευση. Τα
επίπεδα αντίστασης στις αλλαγές φάνηκαν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Σε όλα τα
υπό μελέτη δημογραφικά χαρακτηριστικά, επαγγελματικά και προσωπικά (φύλο,
ηλικία, οικογενειακή κατάσταση, επίπεδο εκπαίδευσης, έτη προϋπηρεσίας, σχέση
εργασίας, θέση εργασίας, τοποθέτηση στην σχολική μονάδα υποχρεωτική ή
αναγκαστική, χιλιομετρική απόσταση της εργασίας από τον τόπο συμφερόντων)
εντοπίστηκαν διαφορές μεταξύ των κατηγοριών και φάνηκαν να επηρεάζουν τόσο το
είδος δέσμευσης που αναπτύσσουν οι εκπαιδευτικοί με την σχολική μονάδα όσο και
την αντίσταση που επιδεικνύουν στις αλλαγές. Επίσης εντοπίστηκε διαφορά στα
επίπεδα αντίστασης που εκδηλώνουν οι εκπαιδευτικοί ανάλογα με το είδος
οργανωσιακής δέσμευσης που έχουν αναπτύξει με την σχολική μονάδα που
υπηρετούν. Τέλος, γίνεται μια συζήτηση με αναφορά των συμπερασμάτων που
εξήχθησαν από τα ευρήματα και αναφέρονται κάποιες προτάσεις για περαιτέρω
έρευνα.The following paper deals with the concept of organizational commitment and the
resistance to change to educational organizations. The aim of the thesis is to
investigate the organizational commitment and the levels of resistance to change
shown by primary education teachers in the prefecture of West Macedonia in Greece,
trying to find a possible correlation with the personal characteristics of the teachers
and a possible correlation between the three types of organizational commitment and
the levels of resistance to change in order to be transparent if the organizational
commitment influence on the educational stuff at resistance to change. Initially, it is
attempted to approach and conceptually clarify this concepts, based on the definitions
that have been given at times, while describing models, classifications and factors that
cause and influence these observes. It then analyzes the demographic factors of the
employees that affect it, both in a more general context and in particular in the
educational institutions, through a brief review of earlier research on the issue under
investigation. The tool used for this research is the questionnaire, which was
distributed to schools of the prefecture of West Macedonia. 120 teachers who is
working in the particular prefecture participated in the research. The results of the
survey indicate that teachers show affective commitment in much more levels than
and the others type of dimensions and they show very low levels of resistance to
change. Differences in their demographic categories (gender, age, marital status, level
of study, position in the school, working relationship, school placement desirable or
forced, school distance in kilometers from place of interests) reveal that these
demographic and personal characteristics which are studied, influencing the levels of
commitment of teachers in the three components of the commitment and the
resistance that teachers show in organizational changes. At the end of this dissertation
there is a discussion and reporting of the conclusions drawn from the findings is made
including proposals for further research. | en_US |