dc.description.abstract | Περίληψη Η εμφάνιση των συγκρούσεων στις σχολικές κοινότητες είναι ένα υπαρκτό και
σύνηθες φαινόμενο. Η αποτελεσματική διαχείριση αυτού του φαινομένου συμβάλει
καθοριστικά στην ομαλή λειτουργία της σχολικής μονάδας, καθώς και στην επίτευξη, ή
όχι των στόχων της. Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στις συγκρούσεις που
προκύπτουν μεταξύ των εκπαιδευτικών. Τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν προς
διερεύνηση αφορούν στις γνώσεις και στις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τον θεσμό
της διαμεσολάβησης, ως μέσω επίλυσης των συγκρούσεων που δημιουργούνται στον χώρο
εργασίας τους. Πέραν της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, πραγματοποιήθηκε ποσοτική
έρευνα με ερευνητικό εργαλείο, για την συλλογή των δεδομένων, το ερωτηματολόγιο. Το
δείγμα αποτέλεσαν 62 εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε δημοτικά σχολεία της
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Καστοριάς.
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι συνοπτικά τα εξής: 1) Το φαινόμενο των
συγκρούσεων ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς είναι υπαρκτό στα δημοτικά σχολεία Ν.
Καστοριάς αλλά όχι σύνηθες, 2) οι συνηθέστεροι παράγοντες δημιουργίας των
συγκρούσεων είναι η συνοδεία σε δράσεις εκτός ωραρίου και το ωρολόγιο πρόγραμμα, 3)
η μέθοδος που χρησιμοποιείται κατά πλειοψηφία για την επίλυση των συγκρούσεων στα
δημοτικά σχολεία Ν. Καστοριάς είναι η χρήση εξουσίας, 4) η πλειοψηφία του δείγματος
γνωρίζει το θεσμό της διαμεσολάβησης και θεωρεί πως αποτελεί αποτελεσματικό μέσο
επίλυσης συγκρούσεων, 5) η πλειοψηφία του δείγματος δεν έχει εκπαιδευτεί ως
διαμεσολαβητής-τρια, 6) η πλειοψηφία του δείγματος θα επέλεγε να εκπαιδευτεί ως
διαμεσολαβητής-τρια, με γνώμονα τη βελτίωση του κλίματος στο εργασιακό τους
περιβάλλον. Ωστόσο ένα ποσοστό μόνιμων εκπαιδευτικών απάντησε πως δεν θα επέλεγε
να ακολουθήσει την εκπαίδευση της διαμεσολάβησης.Abstract
The emergence of conflicts is a real and common phenomenon among the school
communities. The effective management of this phenomenon will make a key contribution
to the proper functioning of the school unit as well as to the achievement or not, of its goals.
The present paper focuses on the conflicts that arise between teachers. The research
questions that were investigated concern the knowledge and the attitudes of the teachers in
relation with the institution of mediation as a means of solving conflicts that arise in their
workplace. In addition to the literature research, a quantitative survey was conducted for
the collection of the data by the use of the questionnaire. The sample involved 62 teachers
that work in the primary schools of the Primary Education in the Prefecture of Kastoria.
The results of the research are briefly summarized as follows: 1) The phenomenon
of conflicts between the teachers is real in the primary schools in the prefecture of Kastoria,
but not common, 2) the most common factor that leads to conflicts is the teacher- escort in
extracurricular activities that take place outside the school hours, 3) the method that is used
by the majority of teachers to solve the conflicts in the primary schools in the prefecture of
Kastoria is the use of power, 4) the majority of the sample is aware of the institution of
mediation and it does consider it as an effective way of resolving the conflicts,5) the
majority of the sample has never trained as a mediator 6) the majority of the sample would
choose to train as a mediator with a view to improving the climate in their workplace.
However, a certain percentage of permanent teachers would not choose to follow the
education of mediation. | en_US |