Μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: η χρήση της ψηφιακής αφήγησης, στη διδασκαλία της ιστορίας
Abstract
Την τελευταία δεκαετία η ανάπτυξη της τεχνολογίας πρόσφερε νέες προοπτικές στον χώρο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και στην ηλεκτρονική μάθηση συμπληρώνοντας ή αναπληρώνοντας την παραδοσιακή εκπαίδευση και μορφή επικοινωνίας. Η νέα αυτή μορφή εκπαίδευσης προσαρμόζεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης από την πρωτοβάθμια έως και την τριτοβάθμια. Το φαινόμενο της ηλεκτρονικής μάθησης εμπεριέχει τα Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (ΜΑΔΜ ή MOOCS) τα οποία φιλοξενούνται σε ειδικά διαμορφωμένες ηλεκτρονικές εκπαιδευτικές πλατφόρμες.
Η εισαγωγή των ΜΑΔΜ στη σχολική εκπαίδευση και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση λειτούργησε ως εργαλείο μάθησης, ως εποπτικό μέσο διδασκαλίας, ως γνωστικό και διερευνητικό εργαλείο αλλά και ως εργαλείο επικοινωνίας και αναζήτησης πληροφοριών. Σε αυτό το νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον τα ΜΑΔΜ μπορούν να περιλαμβάνουν πολλές μορφές εκπαιδευτικού υλικού. Μια τέτοια μορφή αποτελεί και η Ψηφιακή Αφήγηση (Digital Storytelling). Η Ψηφιακή Αφήγηση έχει πολλές μορφές, ενώ πρόσφατες έρευνες έχουν αναδείξει τη σπουδαιότητα και τη χρησιμότητά της στην εκπαίδευση. Η παρούσα εργασία εξετάζει τη χρήση της Ψηφιακής Αφήγησης ως βασικό (ψηφιακό) εκπαιδευτικό υλικό σε ένα ΜΑΔΜ για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Έτσι, η παρούσα διπλωματική εργασία θα ασχοληθεί με τον πιλοτικό σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός ΜΑΔΜ για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με τίτλο «Ιστορία Στ τάξη Δημοτικού», για τη διδασκαλία της Ιστορίας. Το συγκεκριμένο μάθημα θα αποτελείται από Ψηφιακές Αφηγήσεις οι οποίες θα λειτουργούν ως βασικό εκπαιδευτικό υλικό για την κατανόηση της διδακτέας ύλης και των ιστορικών γεγονότων. Το μάθημα φιλοξενείται στην ηλεκτρονική εκπαιδευτική πλατφόρμα Moodle.
Με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του συγκεκριμένου μαθήματος θα παραχθούν δεδομένα για τον βαθμό χρησιμότητας της Ψηφιακής Αφήγησης ως βασικού εκπαιδευτικού υλικού ενός ΜΑΔΜ που απευθύνεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω της αξιολόγησης τόσο του μαθήματος, όσο και του εκπαιδευτικού υλικού. Ωστόσο, η παρούσα εργασία δεν προχωρά στην αξιολόγηση αυτή, αλλά στοχεύει στην ανάδειξη του ερευνητικού θέματος προσφέροντας νέες προοπτικές στον χώρο των ΜΑΔΜ, της Ψηφιακής Αφήγησης ως εκπαιδευτικό υλικό σε αυτά καθώς και για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα.
Over the past decade, the development of technology has offered new prospects in the field of distance learning and e-learning, complementing or replacing traditional education and form of communication. This new form of education is adapted to all levels of education from primary level up to and including higher education. The phenomenon of e-learning includes Massively Open Online Courses (MOOCS) hosted on specially configured online training platforms.
The introduction of MOOCS into school education and primary education has served as a learning tool, as a teaching supervisory tool, as a cognitive and exploratory tool, but also as a tool for communicating and searching information. In this new educational environment MOOCS can include many forms of educational material Digital Story is also that kind of format. Digital Storytelling takes many forms, and recent surveys have highlighted its importance and usefulness in education. This paper examines the use of Digital Storytelling as a basic (digital) educational material in a MOOC for primary education.
Thus, this diplomatic work will deal with the pilot design and development of a MOOC for primary education, entitled "History 5grd, in Primary School", for the teaching of history. This course will consist of Digital Narratives that will serve as basic educational material for understanding curricula and historical events. The course is hosted on the Moodle online training platform.
The process of designing and implementation of this course will produce new data on the usefulness of Digital Storytelling as a key educational material of a MOOC aimed at primary education, through the evaluation of both the course and the educational material. However, this paper does not go ahead with this evaluation, but aims to highlight the research issue by offering new perspectives on the site of MOOCS, Digital Storytelling as educational material to them and on primary education in Greece.