Αξιολόγηση εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην Ελλάδα, με έμφαση στον μαθητικό πληθυσμό με ειδικές ανάγκες
Abstract
Η παρούσα εργασία σκοπό έχει να μελετήσει τα χαρακτηριστικά εφαρμογής της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην Ελλάδα την περίοδο της πανδημίας του COVID-19, από τα τέλη του 2019 έως και τα μέσα του 2021. Πραγματοποιήθηκε μια ανασκόπηση των αρχικών ενεργειών των αρμόδιων φορέων σχετικών με την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών θεμάτων. Για την βέλτιστη κατανόηση των πρακτικών της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης έγινε μια ανασκόπηση στους ορισμούς της, στην ιστορική αναδρομή, στις θεωρίες μάθησης πιάνω στις οποίες βασίζεται, στις διαστάσεις και διακρίσεις της καθώς και στις αναγκαίες μεταβολές της λόγω της σημαντικής τεχνολογικής προόδου, με την οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη εδώ και δεκαετίες.
Στην συνέχεια η παρούσα βιβλιογραφική έρευνα εστίασε στα χαρακτηριστικά χρήσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση, καθώς και των πλεονεκτημάτων που δύναται να παρέχει. Σκοπός της συγγραφέα, επίσης, λόγω και της επαγγελματικής ιδιότητας που κατέχει ως εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, είναι να εστιάσει σε μια ειδική αναφορά στην σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Περιεγράφηκαν τα χαρακτηριστικά των μαθητών που έλαβαν μέρος στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καθώς και διάφορες σημαντικές ειδικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα μπορούσαν να κριθούν ιδιαίτερα πολύτιμες στην βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Τέλος, σημειωθήκαν οι κατευθυντήριες οδηγίες του ελληνικού κράτους αναφορικά με την υιοθέτηση των κατάλληλων ενεργειών από τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής στα δημοσιά σχολεία. Περιεγράφηκαν επίσης τα σημαντικότερα στοιχεία που απαρτίζουν τις κατηγορίες σύγχρονης αλλά και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση ήταν μεταξύ άλλων τα σημαντικότερα μέσα των εκπαιδευτικών με σκοπό την διευκόλυνση του έργου τους. Περιγράφηκαν τέλος χρήσιμες οδηγίες και συμβουλές για την εύρυθμη συνεργασία των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής με τους γονείς των παιδιών.
The purpose of this paper is to study the characteristics of the implementation of distance education in Greece during the COVID-19 pandemic period, from the end of 2019 until the middle of 2021. A review of the initial actions of the relevant agencies related to the treatment of the educational issues was carried out. In order to better understand the practices of distance education, a review was made of its definitions, historical background, learning theories on which it is based, its dimensions and distinctions as well as the necessary changes due to the significant technological progress, with which it is inextricably linked for decades.
Subsequently, the present bibliographic research focused on the characteristics of the use of Information and Communication Technologies (ICT) in Education, as well as the advantages that it can provide. The purpose of the author, also due to the professional quality she holds as a special education teacher, is to especially focus on the distance school education of people with special learning needs. The characteristics of the students who took part in the distance education were described, as well as various important special pedagogical approaches that could be considered very valuable in improving the quality of education.
Finally, the guidelines of the Greek state regarding the adoption of appropriate actions by special education teachers in public schools were noted. The most important elements that make up the categories of synchronous and asynchronous distance education were also described. These were, among other things, the various important resources of educational material in order to facilitate the work of teachers but also useful instructions and tips for the smooth cooperation of special education teachers with the parents of the children.