dc.description.abstract | Περίληψη
Η διεθνής βιβλιογραφία εστιάζει τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο στην ποικιλομορφία που υπάρχει στις τάξεις των μαθηματικών. Ποικιλομορφία που συνδέεται με ζητήματα κουλτούρας, γλώσσας, θρησκείας, κοινωνικής τάξης και άλλα.
Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να διερευνήσει τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για σημαντικές όψεις της πολιτισμικής και γλωσσικής ετερότητας της τάξης των μαθηματικών, καθώς, επίσης, και τις πρακτικές που ισχυρίζονται ότι αξιοποιούν οι εκπαιδευτικοί για να τις διαχειριστούν αποτελεσματικά.
Στο βιβλιογραφικό μέρος επιχειρείται να αναδειχθούν κρίσιμα χαρακτηριστικά ειδικότερα της πολιτισμικής και γλωσσικής ετερότητας της τάξης των μαθηματικών και να ανιχνευτούν οι τρόποι διδακτικής τους διαχείρισης που υποδεικνύονται από τις σχετικές θεωρητικές και εμπειρικές μελέτες.
Τα δεδομένα της έρευνας αποτέλεσαν οι απαντήσεις 103 εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από τους νομούς Δράμας, Καβάλας, Σερρών και Κιλκίς σε ένα ερωτηματολόγιο 31 ερωτήσεων που αναπτύχθηκε για τους σκοπούς της μελέτης. Επίσης, οι απαντήσεις τριών εκπαιδευτικών σε ερωτήσεις μιας δομημένης συνέντευξης που στόχευε στην περαιτέρω ανίχνευση ορισμένων από τα κεντρικά ευρήματα του ερωτηματολογίου. Οι απαντήσεις του δείγματος στα δυο ερευνητικά εργαλεία αναλύθηκαν με ελέγχους της περιγραφικής στατιστικής (ερωτηματολόγιο) και τεχνικές ανάλυσης περιεχομένου (συνέντευξη).
Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί του δείγματος αντιλαμβάνονται με ασαφή τρόπο τα ζητήματα πολιτισμικής και γλωσσικής ετερότητας, ομονοούν σε μεγάλο βαθμό για την ανάγκη υιοθέτησης ιδιαίτερων διδακτικών πρακτικών που διευκολύνουν την πρόσβαση των μειονοτικών μαθητών στη μαθηματική γνώση αλλά όχι και για το ποιες μπορεί να είναι αυτές. Ακόμη, αντιλαμβάνονται σε ικανοποιητικό βαθμό τη σημασία της γλώσσας στη μάθηση των μαθηματικών αλλά διαφωνούν αναφορικά με τον ενδεικνυόμενο τρόπο ‘συνομιλίας’ της επίσημης γλώσσας διδασκαλίας των μαθηματικών με τη μητρική γλώσσα των μειονοτικών μαθητών. Τέλος, οι κυρίαρχες διδακτικές πρακτικές που ισχυρίζονται ότι αξιοποιούν σε πολυπολιτισμικές τάξεις στα μαθηματικά, για να βελτιώσουν τη συμμετοχή των μειονοτικών μαθητών είναι η αξιοποίηση αναπαραστατικών μέσων πέραν της γλώσσας και η ενθάρρυνση της αλληλεπίδρασης μεταξύ μειονοτικών και πλειονοτικών μαθητών.Abstract
Research has increasingly focused on the diversity that exists in the mathematics classrooms, which are becoming more and more multicultural. Diversity related to issues of culture, language, religion, social order and more.
The present study attempts to examine primary school teachers’ conceptions about important aspects of the mathematics classroom cultural and linguistic diversity as well as the practices that teachers claim to use to manage them effectively.
In the review of literature an attempt is made to highlight critical features, in particular of the cultural and linguistic diversity of the mathematics classroom, and to detect the ways of their didactic management indicated by the relevant theoretical and empirical studies.
The research data were the answers of 103 primary school teachers from the prefectures of Drama, Kavala, Serres and Kilkis to a questionnaire of 31 questions developed for the purposes of the study. Also, the answers of three teachers to questions of a structured interview that aimed to further identify some of the central findings of the questionnaire. The responses of the sample to the two research tools were analyzed by descriptive statistics tests (questionnaire) and content analysis techniques (interview).
The analysis of the data showed that the teachers of the sample conceive vaguely the issues of cultural and linguistic diversity, largely identifying the need to adopt special teaching practices that facilitate the access of minority students to mathematical knowledge but not agreeing on which they might be. They also understand the crucial importance of language in the learning of mathematics but are divided over the appropriate way of mixing the official language of teaching mathematics with the mother tongue of minority students. Finally, the dominant didactics that claim to be used in multicultural mathematics classrooms to improve minority student participation are the use of representational media beyond language and the encouragement of the interaction between minority and majority students. | en_US |