Show simple item record

dc.contributor.advisorΣακονίδης, Χαράλαμπος
dc.contributor.authorΜαγαλιού, Σταματή
dc.contributor.authorMagaliou, Stamati
dc.date.accessioned2021-09-21T09:15:00Z
dc.date.available2021-09-21T09:15:00Z
dc.date.issued2021-07
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/2247
dc.descriptionΜεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών: Επιστήμες της Αγωγής: Διδακτική των Μαθηματικώνen_US
dc.description.abstractΠερίληψη Οι κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις της εκπαίδευσης και οι διαμεσολαβήσεις τους στην διαμόρφωση του μαθηματικού γραμματισμού σηματοδοτούν ένα δυναμικό πεδίο προβληματισμού τις τελευταίες δεκαετίες στην εκπαιδευτική έρευνα φωτίζοντας αθέατες πλευρές και παραμέτρους της διδασκαλίας των μαθηματικών. Η παρούσα μελέτη υιοθετεί την θεωρητική οπτική της κριτικής μαθηματικής εκπαίδευσης για να διερευνήσει τις διδακτικές πρακτικές που υιοθετούν οι εκπαιδευτικοί στην τάξη των μαθηματικών (μικροπλαίσιο) του Δημοτικού Σχολείου σε συνάρτηση με την οικοδόμηση ποιοτικών χαρακτηριστικών του μαθηματικού γραμματισμού ως πεδίου συγκρότησης του μελλοντικού πολίτη. Οι διδακτικές πρακτικές μελετήθηκαν μέσα από τρεις προσανατολισμούς ακρόασης, ενταγμένες σε τέσσερις άξονες, α) τη συγκρότηση μαθηματικού γραμματισμού, β) τη διαχείριση του διδακτικού αντικειμένου, γ) τη διαχείριση της ισότιμης πρόσβασης, και δ) τις σχέσεις εξουσίας σε συνάρτηση με την επίδραση που έχουν στην επιστημολογική (μαθηματική-κοινωνική) ενδυνάμωση/χειραφέτηση των μαθητών- μελλοντικών ενεργών, δημοκρατικών και κριτικών πολιτών (μακροπλαίσιο). Οι διδακτικές πρακτικές στα μαθηματικά τεσσάρων εκπαιδευτικών της Ε΄ και της Στ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου, καθώς και οι αντιλήψεις τους γι’ αυτές που διατυπώθηκαν στο πλαίσιο ημι-δομημένης συνέντευξης αποτέλεσαν τα δεδομένα της έρευνας που αναλύθηκαν με βάση τις αρχές της θεμελιωμένης θεωρίας και της θεματικής ανάλυσης περιεχομένου. Σύμφωνα με την ανάλυση, ο αξιολογητικός προσανατολισμός ακρόασης κυριαρχεί, με χαρακτηριστικές διδακτικές πρακτικές την ατομική αλληλεπίδραση και την αναζήτηση της ορθής απάντησης. Η μαθηματική επικοινωνία, η αλληλεπίδραση και η συνεργατική οικοδόμηση της γνώσης δεν ενθαρρύνονται στην τάξη των μαθηματικών. Τα ευρήματα, συνεπή με τη βιβλιογραφία, δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί δεν εστιάζουν στους τρόπους σκέψης των μαθητών επιβάλλοντας ένα προσωπικό πρότυπο κατασκευής των μαθηματικών εννοιών, συντηρώντας ένα χαμηλό επιστημολογικό πλαίσιο ενδυνάμωσης/χειραφέτησης των μαθητών.Abstract The socio-political dimensions of education and their mediations in the formation of mathematical literacy have marked a dynamic field of reflection in educational research in recent decades, shedding light on unseen aspects and parameters of mathematics teaching. This study adopts the theoretical perspective of the critical mathematical education to investigate the teaching practices adopted by teachers in the mathematics classroom (micro-context) of primary school in relation to the construction of qualitative characteristics of mathematical literacy as a field of formation of future citizens. Teaching practices were studied through three listening orientations, embedded in four axes, a) the construction of mathematical literacy, b) the management of the subject, c) the management of equal access, and d) power relations in connection with their impact on the epistemological (mathematical-social) empowerment of studentsfuture active, democratic and critical citizens (macro-context). The teaching practices in mathematics of four teachers in grades 5 and 6 of primary school, as well as their conceptions of them expressed in the context of a semi-structured interview, were the data of the research analyzed on the basis of the principles of grounded theory and thematic content analysis. According to the analysis, evaluative listening orientation predominates, with characteristic teaching practices being individual interaction and the quest for the correct answer. Mathematical communication, interaction and collaborative knowledge building are not encouraged in the mathematics classroom. The findings, consistent with the literature, show that teachers do not focus on students' ways of thinking by imposing a personal model of constructing mathematical concepts, maintaining a low epistemological framework of student empowerment.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςen_US
dc.subjectκριτικός μαθηματικός γραμματισμόςen_US
dc.subjectπροσανατολισμός ακρόασηςen_US
dc.subjectκριτική πολιτειότηταen_US
dc.subjectεπιστημολογική ενδυνάμωση/χειραφέτησηen_US
dc.subjectcritical mathematics literacyen_US
dc.subjectcritical citizenshipen_US
dc.subjectepistemological empowermenten_US
dc.titleΗ τάξη των μαθηματικών ως πλαίσιο ανάπτυξης του μαθηματικού γραμματισμού του μελλοντικού πολίτηen_US
dc.title.alternativeThe mathematics class as a development framework of mathematical literacy of the future citizenshipen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record