Φωτογραφικές αναπαραστάσεις Σύριων γυναικών προσφύγων στην Ελλάδα κατά την περίοδο 2015-2020 σε ψηφιακά μέσα
Abstract
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Κατά την προσφυγική κρίση, που τα τελευταία χρόνια βιώνεται όλο και με εντονότερους ρυθμούς στο ελληνικό έδαφος και όχι μόνο, με πρωτοφανείς αριθμούς προσφυγικών πληθυσμών να καταφθάνουν στα ευρωπαϊκά παράλια, η καταγραφή αυτών των γεγονότων και ειδικώς μέσω φωτογραφικών τεκμηρίων συντελεί σε μια άμεση και κρίσιμη θέαση της τρέχουσας πραγματικότητας και ιστορίας. Όχι μόνο η καταγραφή, αλλά κυρίως η αναπαραγωγή αυτών των φωτογραφικών αναπαραστάσεων από τα διεθνή διαδικτυακά μέσα, ειδικότερα λόγω της δύναμης της διαδικτυακής πληροφόρησης, δημιουργεί καταλυτικά και ταχύτατα νέες κοινωνικές συνθήκες, τάσεις και αντιλήψεις.
Ειδικότερα, η διαδικτυακή φωτογραφική απεικόνιση των προσφυγικών πληθυσμών, ιδίως των γυναικών, και αυτά που οι φωτογραφίες μαρτυρούν κατά στιγμή και περίπτωση, διαμορφώνουν νέα πρότυπα αντιμετώπισης ανθρώπινων ομάδων, ενισχύουν ήδη υπάρχοντες στερεοτυπικούς ρόλους και άλλοτε αποσιωπούν. Βασικός σκοπός, λοιπόν, αυτής της έρευνας είναι να παρουσιάσει δείγμα αυτών των φωτογραφιών, που καταγράφουν ψηφιακά την παρουσία των Σύριων γυναικών-προσφύγων σε ελληνικό έδαφος, να περιγράψει τον τρόπο, που αυτή η θεματική παρουσιάζεται μέσω σημειωτικής ανάλυσης δημοσίου λόγου και να ανιχνεύσει τις κυρίαρχες ταυτότητες - ετερότητες, που αναπαράγονται.
Επιπροσθέτως, ως προς το είδος του υλικού, η έρευνα είναι δειγματοληπτική και επιλέχτηκε με τη μέθοδο της βολικής (convenience) δειγματοληψίας χωρίς πιθανότητες και το δείγμα αφορά καθαρά στην κρίση της ερευνήτριας. Συγκεντρώθηκε μια τυχαία βάση φωτογραφικών δεδομένων που βρίσκονται αναρτημένα σε διεθνή ψηφιακά διαδικτυακά μέσα και απεικονίζουν Σύριες γυναίκες πρόσφυγες στην Ελλάδα. Το κείμενο στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι το φωτογραφικό υλικό και η ανάλυσή του περιλαμβάνει διαίρεση σε ομάδες προτάσεων, δηλαδή τμήματα κειμένου, και τον προσδιορισμό του νοήματος κάθε ομάδας προτάσεων (Creswell, 2016: 23).ABSTRACT
In the refugee crisis, that the last years has been perceived in a more intense rate, in the Greek area and not only, phenomenal mazes of refugees are arriving to the European coastlines and the recording of these events, especially through photographical evidences, lead to an immediate and crucial view of the current reality and history. Not only the recording, but especially the reproduction of these photographical interpretations from the international internet media channels, and especially because of the internet information’s power, has the ability to create crucially with rapid rate new social circumstances, tendencies and dispositions.
Particularly, the photographical representation of refugees on the internet, specifically women’s, and the meaning that photographies reveal by moment and by occasion, form new management’s types of human groups, amplify existing stereotypical roles and other times obscure. Research’s basic aim is to present a sample of those photographs, that record digitally the Syrian women’s presence at Greek ground, to describe the way, that this theme is presented via semiotics’ analysis of public discourse and to define the dominant identities and diversities, that are produced.
Furthermore, about the material’s category, the research is selected by the convenient sampling method without probabilities and the sample is only on the researcher’s judgment. A random photographical data basis was selected, that was posted on the internet and is depicted Syrian women refugees in Greece. The text in this case is the photographical sample and the analysis of it requires the division in proposals’ categories, namely text’s sections, and defines the meaning of each of this proposals’ category (Creswell, 2016: 23).