Μουσική και δημόσιος λόγος. Η περίπτωση του Μάνου Χατζιδάκι
Abstract
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο Μάνος (Εμμανουήλ) Χατζιδάκις (
Ξάνθη , 23 Οκτωβρίου 1925 Αθήνα , 15 Ιουνίου 1994)
ήταν Έλληνας συνθέτης , ποιητής , τραγουδοποιός , μαέστρος και πιανίστας . Θεωρείται ο πρώτος που
συνέδεσε μεταπολεμικά, με το θεωρητικό και συνθετικό έργο του, τη λόγια μουσική με τη λαϊκή
μουσική παράδοση . Πολλά από τα εκατοντάδες έργα του αναγνωρίζονται σήμερα ως κλασικά.
Βραβεύτηκε με Όσκαρ το 1960.
Ο σκοπός της εργασίας αυτής είναι η ανάλυση του δοκιμιακού έργου του με βάση την
τυπολογία των Richards and Morris (στο Πλειός, 2001:62). Ως ερευνητικό υλικό επιλέγονται
γραπτά κείμενα της δεκαετίας 1978 88 από τα έργα Τα σχόλια του τρίτου και Ο καθρέφτης και το
μαχαίρι Τα ερευνητικά ερωτήματα αφορούν στο είδος του λόγου που παράγεται από τα δοκίμια
του Χατζιδάκι που θα αναλυθούν στην πορεία . Τόσο η μουσική όσο και η εργογραφία του έχει
καταγραφεί από τον ίδιο το συνθέτη και ανασυντάχθηκε από τον Β. Αγγελικόπουλο και την Ρ.
Δαλιανούδη και οι δυο διακριτοί δημοσιογράφοι. Στην έκδοση της τελευταίας το 1983
περιλαμβάνονται 61 έργα για το θέατρο, 10 έργα για το αρχαίο δράμα, 77 έργα για τον
κινηματογράφο, 11 οργανικά έργα, 36 κύκλους τραγουδιών και έργα για φωνή, 16 μπαλέτα και 3
όπερες. Κάποια από τα έργα αυτά είναι ανέκδοτα ή α νολοκλήρωτα. Ο ίδιος ο Μάνος Χατζιδάκις
έχει επιλέξει και αριθμήσει 51 από τα έργα που θεωρούσε ως τα πλέον σημαντικά. Η πλήρης
εργογραφία και δισκογραφία του συνθέτη, με δικά του εισαγωγικά σημειώματα καθώς και
πρόσθετο αρχειακό υλικό είναι προσβάσιμη στο ν επίσημο ιστότοπο. Έχουν επιλεγεί 72 δοκίμια για
ανάλυση από την εργογραφία του. Ως μέθοδος ανάλυσης επιλέγεται η σημειωτική
αφηγηματολογία, που ασχολείται με την αφήγηση σε οποιοδήποτε τύπο φιλολογικό, φανταστικό
ή μη, λεκτικό ή οπτικό αλλά τείνει να εστιάζεται στις ελάχιστες αφηγηματικές μονάδες και στη
γραμματική της πλοκής (μερικοί θεωρητικοί αναφέρονται σε γραμματικές ιστοριών).ABSTRACT
Manos (Emmanuel) Hadjidakis (Xanthi, October 23,
1925 Athens, June 15, 1994) was a
leading Greek composer, poet, songwriter, conductor and pianist. He is considered the first to
connect post war, with his theoretical and synthetic work, the words music with the folk music
tradition. Many of his hundre ds of works are now recognized as classics. He won an Oscar in 1960.
The purpose of this work is the analysis of his essay work based on the typology of Richards
and Morris (in Pleios, 2001: 62). This is the reason, which is oriented to external events and is far
from elements. Written texts from the period 1978 1988 are selected as research material .The
research questions concern the type of speech produced by Hatzidakis and the representations of
Greekness and tradition. Both the music and the essay of M anos Hadjidakis have been recorded by
the composer himself and have been recomposed by V. Angelikopoulos and R. Dalianoudis, both
distinguished journalists. The latest edition in 1983 includes 61 plays for the theater, 10 plays for
the ancient drama, 77 pl ays for the cinema, 11 organ works, 36 song cycles and works for the voice,
16 ballets and 3 operas. Some of these works are anecdotal or incomplete. Manos Hadjidakis
himself has selected and numbered 51 of the works he considered to be the most important. The
complete essay and discography of the composer, with his own introductory notes as well as
additional archival material is accessible on the official website.
72 essays have been selected for analysis from his essay. Semi
narrative is chosen as the
m ethod of analysis, which deals with narration in any type literary, fiction or not, verbal or visual
but tends to focus on the few narrative units and the grammar of the plot (some theorists refer to
story grammars).