Το μυθικό στοιχείο στο δημοτικό τραγούδι «Του νεκρού αδερφού» και η διδακτική αξιοποίησή του στο Λύκειο με έμφαση στη Δημιουργική Γραφή, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών Λογοτεχνίας(2021)
Abstract
Η παρούσα εργασία διερευνά και καταγράφει το μυθικό στοιχείο στο δημοτικό τραγούδι «Του Νεκρού Αδελφού» και πώς αυτό συνομιλεί διαχρονικά και διακειμενικά με λογοτεχνικά είδη της Νεότερης Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας. Το υπό μελέτη δημοτικό τραγούδι, προερχόμενο από την περιοχή της Μικράς Ασίας, συναντάται με διάφορες παραλλαγές εκτός από τις Βαλκανικές Χώρες, οι οποίες το προσάρμοσαν στα ήθη και έθιμά τους, στην Κύπρο, στην ευρύτερη περιοχή της Μικράς Ασίας και στην Ινδία. Ενώ, αποτέλεσε έμπνευση για γραφή νεότερων Ελληνικών και Ευρωπαϊκών λογοτεχνικών έργων τα οποία παρουσιάζονται και εξετάζονται στο corpus της εργασίας μας. Το νέο στοιχείο, μεταξύ άλλων, που κομίζει η παρούσα εργασία είναι η Ινδική παραλλαγή με τίτλο «Ο νεκρός Αδελφός», η οποία δημοσιεύεται και ανακοινώνεται σε συγκριτική μελέτη με το δημοτικό τραγούδι «Του Νεκρού Αδελφού», για πρώτη φορά σε Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία. Στο τέταρτο μέρος της εργασίας παρουσιάζονται ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής, προσαρμοσμένες στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (2021), δυνατόν να αξιοποιηθούν στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Λύκειο.
The present thesis researches and records the mythical element in the folk song “Dead Brother’s Song” and how it communicates intertextually and through time with literary genres of the Modern Greek and European Literature. The folk song in consideration, originating from the area of Asia Minor, is found with different variations apart from the Balkan Countries, which adapted it to their customs and traditions, in Cyprus, in the broader area of Asia Minor, and in India. At the same time, it has consisted an inspiration for the writing of more contemporary Greek and European literary works which are presented and examined in the corpus of our thesis. The new evidence, among others, provided by the present thesis is the Indian version titled “The Dead Brother”, which is published and announced in a comparative study for the first time in a Postgraduate Thesis. In the fourth part of the thesis, Creative Writing exercises adapted to the New Syllabus (2021) are presented, which can be applied to the lesson of Modern Greek Literature in Senior High school.