dc.description.abstract | Οι συγκρούσεις αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα στη λειτουργία ενός σχολικού οργανισμού. Οι συγκρούσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών λαμβάνουν χώρα εξαιτίας της επίδρασης πληθώρας παραγόντων, όπως η προσωπικότητα, οι αντιλήψεις, η συμπεριφορά και η καθημερινή τριβή τους στο σχολείο. Οι αναπτυγμένες δεξιότητες επικοινωνίας είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία και την αύξηση της αποτελεσματικότητας της σχολικής μονάδας. Οι επικοινωνιακές δεξιότητες περιλαμβάνουν την ικανότητα του ατόμου να ακούει το συνομιλητή του ενεργητικά, να δρα με ενσυναίσθηση και την επιθυμία για βελτιώσει τις δεξιότητές του μέσω της επιμόρφωσης και της συμβουλευτικής.
Η παρούσα εμπειρική έρευνα είχε ως σκοπό τη διερεύνηση του επικρατέστερου τρόπου διαχείρισης συγκρούσεων που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί (για τις μεταξύ τους συγκρούσεις), καθώς και του επιπέδου των κατακτημένων επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων. Απώτερος στόχος της έρευνας ήταν να διερευνηθεί η σχέση (αν υπάρχει) μεταξύ επιλογής τρόπου διευθέτησης διενέξεων και επιπέδου των δεξιοτήτων επικοινωνίας. Η έρευνα εκπονήθηκε με ηλεκτρονικό τρόπο, μέσα από την χορήγηση ερωτηματολογίου σε εκπαιδευτικούς. Το δείγμα αποτέλεσαν 40 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κυριότερος τρόπος διαχείρισης των συγκρούσεων που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί του δείγματος είναι η συνεργασία. Επόμενοι επικρατέστεροι τρόποι είναι ο συμβιβασμός και η παραχώρηση. Οι δεξιότητες επικοινωνίας των συμμετεχόντων φάνηκε να είναι αναπτυγμένες. Οι συμμετέχοντες ήταν πρόθυμοι να λάβουν μέρος σε προγράμματα επιμόρφωσης για την ανάπτυξη των επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων, καθώς αρκετοί από αυτούς πιστεύουν πως οι δεξιότητές τους επιδέχονται βελτίωσης. Τέλος, η επιλογή τρόπου διαχείρισης συγκρούσεων και το επίπεδο επικοινωνιακών δεξιοτήτων του δείγματος συσχετίστηκε σε λιγοστές περιπτώσεις. Συγκεκριμένα, εκπαιδευτικοί που αξιολογούν ως ανεπτυγμένες τις επικοινωνιακές δεξιότητές τους, τείνουν να επιλέγουν τη συνεργατική επίλυση συγκρούσεων, το συμβιβασμό, την παραχώρηση και την αποφυγή.___________________________Conflicts are an integral part of the function of a school organization. Conflicts between teachers occur due to a variety of factors, such as their personality, perceptions, behavior and daily friction at school. Good and advanced communication skills are essential for the orderly functioning of all the aspects of the school organization’s operations, management and increasing effectiveness. Communication skills include the individual's ability to listen actively to the interlocutor, to act with empathy and the desire to improve their skills through training and counseling.
The purpose of this empirical research was to investigate the most prevalent way of managing conflicts that teachers choose (for conflicts between them), as well as the level of their acquired communication skills. The ultimate goal of the research was to investigate the relationship (if any) between how to resolve disputes and the level of communication skills. The research was conducted electronically, through the issuance of a questionnaire to teachers. The sample consisted of 40 working primary and secondary school teachers.
According to the results of the research, the main way of managing the conflicts chosen by the teachers of the sample is cooperation. The next most common ways are compromise and accommodation. The communication skills of the participants seemed to be advanced. Participants were willing to take part in training programs to develop their communication skills and many of them believe that their skills can be improved. Finally, the choice of conflict management method and the level of communication skills of the sample were correlated in a few cases. Specifically, teachers who believe that they have enhanced communication skills tend to choose collaborative conflict resolution, compromise, accommodation and avoidance. | en_US |