Η συνδρομή της Δημιουργικής Γραφής στη διδασκαλία του αυτοτελούς και εκτενούς λογοτεχνικού έργου (μυθιστορήματος) στο Γυμνάσιο
Abstract
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στον ρόλο της Δημιουργικής Γραφής στη διδασκαλία ενός αυτοτελούς και εκτεταμένου λογοτεχνικού έργου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ειδικότερα στο Γυμνάσιο), και συγκεκριμένα του εφηβικού μυθιστορήματος της Ελένης Πριοβόλου Οι φύλακες των αστεριών (Εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2013). Μέσω της σύνδεσης των στόχων και της μεθοδολογίας που επιλέχτηκε για την εκπόνηση της εν λόγω εργασίας με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για το μάθημα της Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο, αναδεικνύεται τόσο ο σημαντικός ρόλος της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση και η αναγκαιότητα της διδασκαλίας του αυτοτελούς και εκτενούς λογοτεχνικού έργου (μυθιστορήματος ή νουβέλας) στο Γυμνάσιο, όσο και η συμβολή της σύνδεσης της διδασκαλίας του μαθήματος της Λογοτεχνίας με τη Δημιουργική Γραφή. Για τον σκοπό αυτό, διενεργήθηκε παρέμβαση με συγκεκριμένο Διδακτικό Σενάριο και με ασκήσεις Δημιουργικής Γραφής με εννέα Φύλλα Εργασίας (τρία σε κάθε στάδιο – προαναγνωστικό, αναγνωστικό και μεταναγνωστικό) σε ομάδα μαθητών της Β΄ Γυμνασίου, από την οποία εξάγονται καίρια συμπεράσματα μέσω ερωτηματολογίων αποτίμησης των σεναρίων. Στο τέλος, παρατίθεται ένα ακόμη Διδακτικό Σενάριο με τρία Φύλλα Εργασίας σύμφωνα με τα Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών του 2021 για τη διδασκαλία του μαθήματος της Λογοτεχνίας για το Γυμνάσιο ως προτεινόμενο για μελλοντική χρήση από τους εκπαιδευτικούς.