Εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται το θέμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία. Αρχικά, το θέμα που αναπτύσσεται είναι η προσχολική εκπαίδευση, τι είναι και ποια η σημασία της, ενώ στη συνέχεια συζητείται η θεσμοθέτηση της προσχολικής αγωγής και αναφέρονται βασικές παιδαγωγικές θεωρίες. Έπειτα αναλύονται οι δύο μορφές εκπαίδευσης, η δια ζώσης και η εξ αποστάσεως και γίνεται λόγος για τη χρήση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας στην προσχολική εκπαίδευση τόσο ως συμπληρωματική όσο ως εξ ανάγκης, στον καιρό της πανδημίας. Ύστερα, γίνεται αναφορά στη χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία, στην αξία τους στην προσχολική ηλικία και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ παρουσιάζονται τα βασικά ψηφιακά εργαλεία που χρησιμοποιούνται τόσο στη χρήση των ΤΠΕ όσο και κατά την εξ αποστάσεως διδασκαλία, τα οποία είναι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και το tablet. Αργότερα, τονίζεται ο ρόλος του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία και συγκεκριμένα των ψηφιακών παιχνιδιών και εκπαιδευτικών λογισμικών, γίνεται σύγκριση εκπαιδευτικών περιβαλλόντων, αναλύεται η διαδικασία σχεδίασης εκπαιδευτικών παιχνιδιών και αναδεικνύεται η σημασία της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ως προϋπόθεση για την εκπαιδευτική αξιοποίησή τους. Κατόπιν, στο ερευνητικό μέρος της εργασίας, διερευνώνται οι απόψεις των εκπαιδευτικών προσχολικής εκπαίδευσης, μέσω online ερωτηματολογίου, σχετικά με τη χρήση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, με ποια συχνότητα κάνουν χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία τους, ποια ήταν η εμπειρία τους κατά την εφαρμογή της εξ ανάγκης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας, ποια είναι η αποτίμησή τους με βάση την εμπειρία τους και ποιες είναι οι στάσεις τους για το μέλλον. Τέλος, ερμηνεύονται τα αποτελέσματα της εμπειρικής αυτής έρευνας τα οποία δείχνουν πως η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών θεωρεί πως η χρήση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε αυτή την ηλικιακή ομάδα, παρότι είναι σημαντική και ευεργετική για τα παιδιά η επαφή με τις νέες τεχνολογίες, είναι ακατάλληλη και όχι αρκετά αποτελεσματική και τα παιδιά δεν νιώθουν αρκετά εξοικειωμένα με τη χρήση της.The present thesis discusses the issue of distance learning in preschool education. Firstly, the theme that rises is preschool education, what is it and what is the importance of it, while next the legislation of preschool education is discussed and basic educational theories are reported. Afterwards the two types of learning are analyzed, in person and distance learning and the use of distance learning in preschool education both supplementary and forced, in the pandemic, are mentioned. Then the use of ICT in teaching, the value of them in preschool age and distance learning are reported, while main digital tools that are used both in using ICT and distance learning, which are computer and tablet, are presented. Later, the role of the game in education is emphasized and especially digital games and educational software, educational environments are compared, the process of designing educational games is analyzed and the importance of training teachers is pointed out, as a condition for leveraging them in education. Following, in the inquiring part of this thesis, the aspects of preschool education teachers are investigated via online questionnaire, regarding using online distance learning, how often they use ICT on their teaching, which was their experience while using emergency remote teaching during pandemic, which was their evaluation based on their experience and which is their outlook for the future. Lastly, the results of this experiential survey are interpreted, which show that the majority of teachers think that using distance learning at early ages is inappropriate and ineffective and students do not feel enough familiarity using it, even though staying in touch with new technologies is important and beneficial to them.