Διερεύνηση εκπαιδευτικών προσεγγίσεων για το μάθημα Υλικό και Δίκτυα Υπολογιστών στα Επαγγελματικά Λύκεια
Abstract
Η ανάδειξη των διαδραστικών εργαλείων για την στήριξη της τυπικής διδασκαλίας στην αίθουσα υπήρξε ιδιαίτερα έντονη την περίοδο της πανδημίας καθώς η διδασκαλία στην αίθουσα αντικαταστάθηκε με διδασκαλία εξ αποστάσεως για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης παγκοσμίως. Από τη μελέτη των σχετικών εργαλείων αλλά και των διδακτικών θεωριών στις οποίες βασίζονται διαπιστώθηκε ότι υπάρχει ένα επαρκές θεωρητικό υπόβαθρο για να υποστηρίξει σύγχρονες μορφές μάθησης που στηρίζονται στην τεχνολογία και μπορούν να υλοποιηθούν από απόσταση. Ταυτόχρονα διαπιστώθηκε ότι οι σύγχρονες τεχνολογίες στους τομείς των επικοινωνιών και του διαδικτύου είναι σε θέση να υποστηρίξουν τα σύγχρονα διδακτικά εργαλεία. Η εκπαιδευτική έρευνα είναι ένας συνεχώς αναπτυσσόμενος κλάδος και εκτιμάται ότι με τη βοήθεια αναδυόμενων τεχνολογιών θα εμφανιστούν στο άμεσο μέλλον πιο εξελιγμένα διδακτικά εργαλεία με περισσότερες λειτουργίες
Μελετώντας το υπάρχον υλικό για το μάθημα που αποτελούσε το αντικείμενο μελέτης της εργασίας, διαπιστώθηκε ότι η μόνη λειτουργία που παρέχεται είναι η διάθεση του βιβλίου του μαθήματος σε ηλεκτρονική μορφή. Το ηλεκτρονικό αντίγραφο του βιβλίου είναι ένα αρχείο μορφότυπου pdf χωρίς δυναμικές λειτουργίες όπως η ύπαρξη σελιδοδεικτών για πλοήγηση σε διάφορα τμήματα του βιβλίου. Στα θετικά του υπάρχοντος ηλεκτρονικού βιβλίου είναι υπήρξε το γεγονός ότι είναι δυνατή η πραγματοποίηση αναζήτησης μέσα στο κείμενο για το γρήγορο εντοπισμό εννοιών. Για τη βελτίωση του βιβλίου αποφασίστηκε η δημιουργία σελιδοδεικτών για την ευκολότερη πλοήγηση μεταξύ ενοτήτων και υποενοτήτων. Επιπρόσθετα δημιουργήθηκαν σύνδεσμοι εντός του κειμένου των διδακτικών στόχων που υπάρχουν στην αρχή κάθε ενότητας ώστε να είναι δυνατή η απευθείας μετάβαση στην υποενότητα που αναφέρεται ο κάθε διδακτικός στόχος.
Στη συνέχεια αναζητήθηκε διαδραστικό υλικό σχετικό με το αντικείμενο του μαθήματος. Διαπιστώθηκε ότι υφίσταται σημαντικός όγκος υλικού υψηλής ποιότητας τόσο στα αποθετήρια του Υπουργείου Παιδείας όσο και σε ανοικτές πηγές του διαδικτύου με την πρωτοβουλία εκπαιδευτικών και ερευνητών της εκπαίδευσης. Η πληθώρα υλικού ωστόσο και η άναρχη σε πολλές περιπτώσεις οργάνωσή του έχει σαν αποτέλεσμα να μην μπορεί να εντοπιστεί εύκολα από τους μαθητές ή να επαφίεται στην πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού να κατευθύνει τους μαθητές σε συγκεκριμένο υλικό. Για το λόγο αυτό κρίνεται επιβεβλημένη η συλλογή υλικού σε ειδικά αποθετήρια όπως το Φωτόδεντρο τα οποία εφόσον καλύπτουν τις προδιαγραφές του ΥΠΑΙΘ να αναφέρονται εντός του διδακτικού υλικού ώστε να είναι εφικτή η άμεση χρήση τους.
Εξετάζοντας τις δραστηριότητες των ενοτήτων του βιβλίου διαπιστώθηκε ότι απουσιάζουν σε μεγάλο βαθμό οι συμμετοχικές δραστηριότητες με αποτέλεσμα και πάλι να επαφίεται στην πρωτοβουλία του καθηγητή η υλοποίηση συμμετοχικών διδακτικών δραστηριοτήτων από τους μαθητές.
Μια αδυναμία που εντοπίστηκε κατά τη διάρκεια υλοποίησης της εργασίας είναι η ασυμβατότητα μεγάλου μέρους του υπάρχοντος υλικού με τους σύγχρονους φυλλομετρητές ιστού, Το γεγονός αυτό οφείλεται μεγάλο βαθμό στην παύση υποστήριξης της τεχνολογίας flash από την κατασκευάστρια εταιρία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα μεγάλο μέρος του υπάρχοντος υλικού να μην είναι πλέον εκμεταλλεύσιμο ή για τη χρήση του να απαιτείται η εγκατάσταση επιπλέον εφαρμογών μειώνοντας το βαθμό ευχρηστίας. Κατά συνέπεια καταδεικνύεται η αδυναμία του κύκλου ζωής των τεχνολογιών ανάπτυξης λογισμικού που καθιστά επιτακτική τη χρήση των πιο διαδεδομένων τεχνολογιών και την περιοδική αναβάθμιση υπάρχοντος υλικού σε νεότερες τεχνολογίες.
Οι αναδυόμενες τεχνολογίες του Web 3.0 και των τεχνολογιών επικοινωνιών 5G αναμένεται να παρέχουν ακόμα περισσότερες δυνατότητες στην ανάπτυξη υλικού με περισσότερες δυνατότητες διαδραστικότητας με το μαθητή. Σε κάθε περίπτωση ο εκπαιδευτικός και ο μαθητής παραμένουν το επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας και το εκπαιδευτικό υλικό έρχεται να διευκολύνει και τις δύο πλευρές στο δρόμο προς την επίτευξη των μαθησιακών στόχων.
The emergence of interactive tools to support formal classroom teaching was particularly strong during the pandemic period as classroom teaching was replaced by distance learning for long periods of time at all levels of education worldwide. From the study of the relevant tools and the didactic theories on which they are based, it was found that there is a sufficient theoretical background to support modern forms of learning that are based on technology and can be implemented remotely. At the same time it was found that modern technologies in the fields of communications and the internet are able to support modern teaching tools. Educational research is an ever-evolving industry and it is estimated that with the help of emerging technologies, more advanced teaching tools with more functions will appear in the near future.
Examining the existing material for the course that was the subject of the study, it was found that the only function provided is the availability of the course book in electronic form. The electronic copy of the book is a pdf format file without dynamic functions such as the existence of bookmarks for navigating different sections of the book. On the plus side of the existing e-book is the fact that it is possible to search within the text for quick identification of concepts. To improve the book, it was decided to create bookmarks for easier navigation between sections and subsections. In addition, links were created within the text of the teaching objectives that exist at the beginning of each section so that it is possible to go directly to the subsection mentioned in each teaching objective.
Interactive material related to the subject of the course was then searched. It was found that there is a significant volume of high quality material both in the repositories of the Ministry of Education and in open sources of the internet at the initiative of teachers and researchers of education. The abundance of material, however, and the anarchic organization in many cases, has as a result that it can not be easily identified by the students or left to the initiative of the teacher to direct the students to a specific material. For this reason, it is considered necessary to collect material in special repositories such as the Photo Tree, which, if they meet the specifications of the Ministry of Education, should be mentioned within the teaching material so that their immediate use is possible.
Examining the activities of the sections of the book, it was found that the participatory activities are largely absent, as a result of which the implementation of participatory teaching activities by the students is again left to the teacher's initiative.
One weakness identified during the implementation of the work is the incompatibility of much of the existing material with modern web browsers. This fact is largely due to the cessation of support for flash technology by the manufacturer. As a result, much of the existing hardware is no longer usable or its use requires the installation of additional applications reducing the degree of usability. Consequently, the weakness of the life cycle of software development technologies is demonstrated, which makes it imperative to use the most widespread technologies and to periodically upgrade existing hardware to newer technologies.
The emerging technologies of Web 3.0 and 5G communication technologies are expected to provide even more possibilities in material development with more possibilities of interaction with the student. In any case, the teacher and the student remain the focus of the learning process and the educational material comes to facilitate both sides on the road to achieving the learning goals.