Εργαστήρια Δεξιοτήτων "Γνωρίζω το σώμα μου - Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση" Στ' Δημοτικού. Διδακτικό Σενάριο με τη λογοτεχνική αξιοποίηση της Δημιουργικής Γραφής
Abstract
Ο φεμινισμός αποτέλεσε την απαρχή μιας επαναστατικής εξελικτικής πορείας, μέρος της οποίας υπήρξαν η φεμινιστική κριτική και το ζήτημα των έμφυλων ταυτοτήτων, οι σπουδές φύλου και η σεξουαλικότητα, καταλήγοντας στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Η παρούσα διπλωματική εργασία περιλαμβάνει μια σύντομη ιστορική αναδρομή της εξέλιξης του φεμινιστικού κινήματος και τις αλλαγές που αυτό επέφερε σε κοινωνικοπολιτισμικό επίπεδο, την εξέλιξη και το περιεχόμενο των σπουδών φύλου, βιβλιογραφικές αναφορές σχετικά με τις έμφυλες ταυτότητες στην παιδική λογοτεχνία υπό το πρίσμα της φεμινιστικής κριτικής, λογοτεχνήματα και εκπαιδευτικά/ ενημερωτικά βιβλία Σεξουαλικής Αγωγής ξένων και Ελλήνων συγγραφέων καθώς και ανασκόπηση της Σεξουαλικής Αγωγής μαθητών πρωτοβάθμιας βαθμίδας σε εκπαιδευτικά συστήματα ανά τον κόσμο. Έμφαση δόθηκε στην ανάπτυξη του πεδίου αυτού στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση εισήχθει στα ελληνικά σχολεία ως μέρος του ωρολόγιου προγράμματος των μαθητών το 2021 με τη μορφή «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων». Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση μαθητών μέσω δραστηριοτήτων Δημιουργικής Γραφής. Για τον σκοπό αυτό δημιουργήθηκε ένα Σενάριο Διδασκαλίας για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων «Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση», το οποίο απευθύνεται σε μαθητές της Στ’ τάξης του Δημοτικού. Το παρόν διδακτικό σενάριο βασίζεται στη λογοτεχνική αξιοποίηση της Δημιουργικής Γραφής, στη διδακτική προσέγγιση διδασκαλίας επικεντρωμένης στη δημιουργική σκέψη, στη διδακτική αξιοποίηση της εικόνας καθώς και στη διδασκαλία με τη χρήση των Νέων Τεχνολογικών.
ABSTRACT
Feminism was the beginning of a revolutionary evolutionary process, part of which were feminist critique and the issue of gender identities, gender studies and sexuality, culminating in Sexuality Education. This dissertation includes a brief historical overview of the evolution of the feminist movement and the changes it brought about in social and cultural level, the evolution and the content of gender studies, bibliographical references on gender identities in children's literature in the light of feminist reviews, literary and educational/ informational books on Sexuality Education of foreign and Greek authors as well as a review on Sexuality Education in primary schools in educational systems around the world. Emphasis was placed on the development of this field in the Greek primary education system. Sexuality Education is introduced in Greek schools as part of the students' schedule in 2021 in the form of "Skill Workshops". The purpose of this dissertation is Sexuality Education of students through Creative Writing activities. For this purpose, a Teaching Scenario for the Skill Workshops "I know my body - Sexuality Education" was created, which is addressed to 6th grade students. The present Teaching Scenario is based on the literary utilization of Creative Writing, Synectics model on creative thinking, didactic utilization of the image and New Technology-based teaching.