Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Παραμύθι στο Νηπιαγωγείο
Abstract
Αποτελεί κοινό τόπο ότι το σχολείο συνιστά μικρογραφία της κοινωνίας και ο εκάστοτε χαρακτήρας και οι αλλαγές που υφίσταται η κοινωνία επιδρούν και στον εκπαιδευτικό χώρο. Η σύγχρονη κοινωνία χαρακτηρίζεται πολυπολιτισμική, καθώς στους κόλπους της εντάσσονται και διαβιούν άτομα από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα. Διαπολιτισμικός και πολυπολιτισμικός θεωρείται και ο εκπαιδευτικός χώρος, ο οποίος περιέχει μαθητές/τριες με διαφορετική γλώσσα, κουλτούρα και οφείλει να επιτύχει τη συμπερίληψή τους στο γενικό σχολείο. Για την επίτευξη της ολιστικής εκπαίδευσης, απαραίτητος κρίνεται ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου των εκπαιδευτικών, οι οποίοι επιμορφώνονται σε θέματα διαχείρισης της πολυπολιτισμικής τάξης, μέσα από την απόκτηση γνώσεων και την εφαρμογή καινοτόμων στρατηγικών μάθησης και τεχνικών επίλυσης συγκρούσεων. Άλλωστε, η διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι το εγχείρημα της παιδαγωγικής επιστήμης να παρέχει ίσες ευκαιρίες και συμμετοχή στο σύνολο των μαθητών/τριών, ανεξάρτητα από το πολιτισμικό τους υπόβαθρο (Γκότοβος, 2002). Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στο περιεχόμενο και τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και στον τρόπο με τον οποίο το παραμύθι, έντεχνο ή λαϊκό, συμβάλλει στην υλοποίησή της στο γενικό δημόσιο σχολείο. Ειδικότερα, το παραμύθι καταλαμβάνει σημαντική θέση στο αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, αφού συνιστά μέσο αγαπητό και ενδιαφέρον για τα νήπια, που κεντρίζει το ενδιαφέρον τους, τα ευαισθητοποιεί και τα μυεί σε έναν κόσμο μαγικό, που, όμως, περνά μηνύματα διδακτικού χαρακτήρα. Παράλληλα, το παραμύθι είναι ένα ευέλικτο παιδαγωγικό εργαλείο, το οποίο βρίσκεται στη «φαρέτρα» του εκπαιδευτικού, με σκοπό την υλοποίηση των αρχών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
It is common that the school is a miniature of society and the current character and the changes that society undergoes also affect the educational space. Modern society is characterized as multicultural, as it includes and lives people from different cultural backgrounds. The educational space is also considered intercultural and multicultural, which contains students with different language, culture and must achieve their inclusion in the general school. In order to achieve holistic education, it is necessary to redefine the role of teachers, who are trained in the management of the multicultural classroom, through the acquisition of knowledge and the implementation of innovative learning strategies and conflict resolution techniques. After all, intercultural education is the task of pedagogical science to provide equal opportunities and participation to all students / three, regardless of their cultural background. The present work focuses on the content and principles of intercultural education and the way in which the fairy tale, art or folk, contributes to its implementation in the general public school. In particular, the fairy tale occupies an important place in the curriculum of the kindergarten, as it is a means of love and interest for infants, which stimulates their interest, sensitizes them and introduces them to a magical world, which, however, passes messages of a didactic nature. At the same time, the fairy tale is a flexible pedagogical tool, which is located in the "quiver" of the teacher, in order to implement the principles of intercultural education.