Αξιοποίηση του διαδικτύου μέσα από τους διαδικτυακούς χώρους των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με την πανδημία του κορονοϊού και κατά πόσο η εκπαιδευτική κοινότητα ήταν έτοιμη για τη νέα αυτή πραγματικότητα
Abstract
Εισαγωγή: Τα εκπαιδευτικά συστήματα και η παιδαγωγική επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τις αλλαγές που επιφέρει η οικονομία και η κοινωνία την εκάστοτε περίοδο (https://el.wikipedia.org/ δεύτερη παράγραφος). Την τελευταία διετία που διανύσαμε, λόγω της εμφάνισης της πανδημίας του κορονοϊού, η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση έχει αρχίσει να αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο. Το κενό που δημιουργήθηκε μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων λόγω της γεωγραφικής απόστασης μεταξύ τους ήρθε να αναπληρώσει η τεχνολογία, προσφέροντας καινοτόμες και ποικίλες δυνατότητες.
Ορισμός εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης: είναι η εκπαίδευση που υποβοηθείται από τα επικοινωνιακά μέσα όπως το ταχυδρομείο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τις κασέτες, το βίντεο, τους υπολογιστές την τηλεδιάσκεψη κ.α., χωρίς να απαιτείται η διαπροσωπική επαφή μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων. Επιπλέον είναι ένας τομέας της εκπαίδευσης χωρίς να χρειάζεται η φυσική παρουσία στο χώρο που αυτή πραγματοποιείται και αφορά την παιδαγωγική, την τεχνολογία και τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζεται η εκπαιδευτική δομή. Ο επιδιωκόμενος στόχος είναι η παροχή της εκπαίδευσης (https://el.wikipedia.org/ πρώτη παράγραφος, https://el.wikipedia.org/wiki Εξ αποστάσεως εκπαίδευση).
Σκοπός: Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει ως σκοπό να μελετήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς τον τρόπο που αυτοί αξιοποιούν το Διαδίκτυο μέσα από τους διαδικτυακούς χώρους των σχολείων, σε σχέση με την πανδημία του κορονοϊού. Επίσης μελετάται κατά πόσο η εκπαιδευτική κοινότητα ήταν έτοιμη για τη νέα αυτή πραγματικότητα. Ένα ακόμη επιπλέον στοιχείο που εξετάζεται είναι οι γνώσεις των εκπαιδευτικών αναφορικά με τη λειτουργία των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών ( Η/Υ) και του Internet (διαδικτύου), η σχέση που έχουν με τις μηχανές αναζήτησης και τα κοινωνικά δίκτυα καθώς και η στήριξη που είχαν από τους εκπαιδευτικούς θεσμούς απέναντι στις δυσκολίες ως προς τη λειτουργία και χρήση των Η/Υ και του διαδικτύου (π.χ. από σχολικούς συμβούλους). Τέλος, οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καλούνται να αναφέρουν μερικά από τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα με τα οποία ήρθαν αντιμέτωποι, κατά τη χρήση των εκπαιδευτικών εργαλείων, εξαιτίας του κορονοϊού COVID-19.
Μέθοδος: Η φύση της έρευνας που πραγματοποιήθηκε είναι κατά κύριο λόγο ποσοτική. Περιλαμβάνει όμως και ορισμένα στοιχεία ποιοτικής φύσεως. Για τα στοιχεία αυτά (ποιοτικά) διενεργήθηκε κωδικοποίηση και ποσοτική ανάλυση. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το ερωτηματολόγιο.
Αποτελέσματα: Από τη διεξαγωγή των αποτελεσμάτων της έρευνας, προέκυψε το συμπέρασμα πως η πλειονότητα των εκπαιδευτικών δεν έκαναν χρήση σύνθετων προγραμμάτων και μηχανών αναζήτησης προηγουμένως αλλά αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν στη χρήση και την εκμάθηση αυτών, κατά το χρονικό διάστημα που διήρκησε η σχολική χρονιά, λόγω της πανδημίας της νόσου του κορονοϊού. Ορισμένοι εκπαιδευτικοί δεν γνωρίζουν τον τρόπο που λειτουργούν τα αναλυτικά προγράμματα. Όσοι ήταν γνώστες αυτών των προγραμμάτων επισημαίνουν το εξής: δεν υπάρχει άμεση σχέση ανάμεσα στις κατευθυντήριες που δίνονται από τα αναλυτικά προγράμματα και τις δραστηριότητες των σχολικών βιβλίων. Επίσης από το συνολικό αριθμό απαντήσεων των ερωτηθέντων εκπαιδευτικών, εξήχθη το συμπέρασμα ότι ένας ακόμη λόγος που συντέλεσε στη μη κατάλληλη εξοικείωση τους με τον τρόπο που λειτουργούν τα αναλυτικά προγράμματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, απορρέει από τη μη κατάλληλη προετοιμασία τους κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών τους σπουδών. Τέλος, η μη εξοικείωση αυτή οφείλεται και στην ανύπαρκτη μετέπειτα εκπαιδευτική τους πορεία, στην οποία ούτε επιμορφώσεις υπήρξαν ούτε επιμέρους δράσεις.
Συμπεράσματα: Η νέα γενιά εκπαιδευτικών έχει διάθεση να αλλάξει και να αναμορφώσει το σχολείο. Επίσης επιθυμεί να συνδέσει το σχολείο με την κοινωνία και με σκοπό να εφαρμόσουν νέες μεθόδους και πρακτικές. Στέκεται επικριτικά απέναντι στην κοινωνία όσον αφορά την νέα τεχνολογία και την πληροφορία, επεξεργάζεται το πως μπορεί να επιδράσει θετικά και στον αντίποδα κάνει προσπάθεια διευθέτησης των αρνητικών. Η πολιτεία ήταν αυτή που εμπόδιζε την βελτίωση και ματαίωνε συνεχώς την επιθυμία των εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να εκσυγχρονιστούν και να δημιουργήσουν τις υποδομές για ένα σύγχρονο σχολείο. Introduction: Educational systems and pedagogy are greatly influenced by the changes brought about by the economy and society in each period (https://el.Wikipedia.org/ second paragraph). In the last two years, due to the outbreak of the coronavirus pandemic, the distance education has begun to grow more and more. The gap created between teachers and learners due to the geographical distance between them came to fill the technology, offering innovative and varied possibilities.
Definition of distance education is the training assisted by communication media such as mail, e-mail, radio, television, cassettes, video, computers, teleconferencing, etc., without the need for interpersonal contact between teachers and learners. In addition, it is a field of education without the need for physical presence in the space where it takes place and concerns pedagogy, technology, and the way in which the educational structure is designed. The purpose is to provide education ( https://el.wikipedia.org/ first paragraph)
Purpose: The purpose of this dissertation is to study the views of Primary Education teachers on how they use the Internet through school websites, in relation to the coronavirus pandemic. It also examines whether the educational community was prepared for this new reality. Another additional element that is examined is the knowledge of the teachers regarding the operation of the Computers and Internet, the relationship they have with the search engines and the social networks as well as the support they had from them. Educational institutions in the face of difficulties in the operation and use of computers and the internet (e.g. by school counselors). Finally, Primary school teachers are asked to list some of the advantages and disadvantages they faced when they use the training tools due to coronavirus.
Method: The nature of the research carried out is mainly quantitative. However, it also includes some elements of a qualitative nature. For these data (qualitative) coding and quantitative analysis was performed. The research tool was used is the questionnaire.
Results: From the results of the research, it was concluded that the majority of teachers did not use complex programs and search engines but were forced to adapt to their use and learning, during the school year, due to the pandemic of coronavirus disease. Some educators do not know how curricula work. Those who are familiar with these programs point out the following: there is no direct relationship between the guidelines given by the curricula and the activities of the textbooks. Also, from the total number of answers of the interviewed teachers, it was concluded that another reason that contributed to their inadequate familiarity with the way the curricula of the educational process work, stems from their inadequate preparation during their undergraduate studies. Finally, this unfamiliarity is due to their non-existent subsequent educational course in which there were neither trainings nor individual actions.
Conclusions: The new generation of teachers is in the mood to change and reshape the school. It also wants to connect the school with society and in order to apply new methods and practices. He is critical of society in terms of new technology and information, elaborates on how it can have positive effect and, on the contrary, tries to resolve the negatives. The state was the one that hindered the improvement and constantly thwarted the desire of the teachers, so that they could modernize and create the infrastructure for a modern school.