Εφαρμογές κοινωνικών δικτύων στην εκπαίδευση και την από απόσταση εκπαίδευση
Abstract
Η τεχνολογία, τα κοινωνικά δίκτυα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μεγάλη δυναμική για την εφαρμογή τους στην εκπαίδευση. Η εκπαίδευση μετασχηματίζεται, με την εισαγωγή πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης ή και συνεργασίας, όπως το Webex, των ηλεκτρονικών πλατφορμών άμεσης επικοινωνίας, όπως το Microsoft Teams, των ηλεκτρονικών πλατφορμών συνεργασίας, όπως το Zoom, και των ίδιων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και των συνοδευτικών τους πλατφορμών, όπως το Messenger του Facebook. Η διείσδυση και άλλων ηλεκτρονικών μέσων και πλατφορμών, ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης ενισχύει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η πανδημία του COVID-19 έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη διείσδυση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η οποία αποδείχθηκε πολύτιμο εργαλείο για τη συνέχιση του εκπαιδευτικού έργου. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να είναι σύγχρονη ή ασύγχρονη και μπορεί να υποκαθιστά πλήρως τη δια ζώσης εκπαίδευση ή να τη συμπληρώνει ή ακόμη και να προσφέρει δυνατότητες αυτόνομης μάθησης. Μέσα από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση εξελίσσονται τα συστήματα εκπαίδευσης και αλλάζει ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Προάγεται η συνεργατικότητα και η ομαδικότητα και εντείνεται η αναζήτηση των μαθητών για νέες πηγές γνώσης και εν γένει για μάθηση. Αίρονται γεωγραφικοί και φυσικοί περιορισμοί και προσφέρονται ίσες ευκαιρίες εκπαίδευσης σε όλους. Στον αντίποδα, ελλοχεύουν κίνδυνοι από τη χρήση του διαδικτύου, ενώ μπορεί να διασπάται η προσοχή των μαθητών. Η συνεισφορά των κοινωνικών δικτύων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καταγράφεται ως καθοριστική, καθώς επιτρέπει τη δικτύωση, δημιουργία σχέσεων και αλληλεπίδραση στον ψηφιακό κόσμο. Στην Ελλάδα, ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 εισήχθη η εξ αποστάσεως εκπαίδευση βασισμένη σε ένα μίγμα σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης. Από τα ευρήματα της έρευνας η οποία διεξήχθη στα πλαίσια της παρούσης μεταπτυχιακής διατριβής, ευρίσκεται ότι η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων έχει χρησιμοποιήσει κοινωνικά μέσα δικτύωσης ή κάποια ηλεκτρονική πλατφόρμα για εξ αποστάσεως εκπαίδευση, και διάκειται θετικά έναντι των κοινωνικών δικτύων αλλά αρνητικά έναντι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην εκπαίδευση.
Technology, social networks and social media offer a great potential for their application in education. Education is being transformed, with the introduction of social networking and/or collaboration platforms such as Webex, online platforms such as Microsoft Teams, online collaboration platforms such as Zoom, and social media themselves, as well as their accompanying platforms, such as Facebook's Messenger. The penetration of other electronic media and platforms, asynchronous e-learning enhances distance learning. The COVID-19 pandemic has played a catalytic role in the penetration of distance education, which has proved to be a valuable tool for the continuation of the educational work. Distance learning can be synchronous or asynchronous and can completely substitute face-to-face education or supplement face-to-face education or even offer autonomous learning opportunities.
Through distance learning, education systems evolve and the role of the teacher changes. Distance learning promotes collaboration and teamwork and intensifies the students' search for new sources of knowledge and for learning in general. Geographical and physical constraints are removed and equal opportunities for education are offered to all. On the other hand, there are dangers from the use of the Internet, and students' attention may be distracted. The contribution of social networks and social media is recorded as crucial, as it allows networking, relationship building and interaction in the digital world. In Greece, especially during the COVID-19 pandemic, distance learning was based on a combination of synchronous and asynchronous learning.
From the findings of the research conducted in the context of this postgraduate thesis, it is found that the vast majority of participants have used social media or an online platform for distance learning, and are positive towards social networks but negative towards social media in education.