dc.description.abstract | Τα τελευταία χρόνια, ο ναυτιλιακός κλάδος αποτελεί το μεγαλύτερο κλάδο του εμπορίου, καθώς εξυπηρετεί περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Είναι αξιοσημείωτο ότι συνεισφέρει σε ποσοστά 2.7% και 15% στις διεθνείς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και οξειδίου του αζώτου, αντίστοιχα. . Επιπροσθέτως, παρόλο που τα λιμάνια ευθύνονται για ένα σχετικά μικρό ποσοστό από τους συνολικούς ρύπους της ναυτιλίας, λόγω της χρήσης πετρελαίου με χαμηλά επίπεδα θείου, η αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε αυτά είναι ιδιαίτερα έντονη εξαιτίας της συνεχούς ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου. Οι λιμένες, χαρακτηρίζονται ως εμπορικοί κόμβοι αφού εξυπηρετούν τις μεταφορές και ενισχύουν το εμπόριο. Σημαντική παρατήρηση, επίσης, αποτελεί το γεγονός ότι οι εκπομπές αέριων ρύπων κοντά σε λιμάνια αντιπροσωπεύουν το 5% των συνολικών θαλάσσιων εκπομπών.
Παράλληλα, με τη ραγδαία ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου αυξήθηκε και η ζήτηση πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων, γεγονός που ανάγκασε τους πλοιοκτήτες να μεγαλώσουν το στόλο τους. Τα πλοία αυτά, απαιτούν μηχανές με ιπποδύναμη άνω των 90,000 ίππων, ώστε να κινούνται με πλήρες φορτίο και να πραγματοποιούν τα δρομολόγια τους στον προβλεπόμενο χρόνο.
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η ανάλυση των αέριων ρύπων , που εκπέμπονται από τα εμπορικά πλοία στους λιμένες, αλλά και εν πλω. Η μελέτη των μεθόδων μείωσης των επιπτώσεών τους, είτε λαμβάνοντας μέτρα αντιμετώπισης τους, είτε ελαττώνοντας τις εκπομπές τους μέσω τροποποιήσεων στον κινητήρα και στη δομή του πλοίου, η παράθεση της σχετικής νομοθεσίας,. η παρουσίαση των βασικών τύπων κινητήρων εμπορικών πλοίων, καθώς και η αναλυτική περιγραφή όλων των μερών ενός ναυτικού κινητήρα diesel, και της λειτουργίας του. Σημαντικό κομμάτι αποτελεί, επίσης, η ανάλυση των συστημάτων και των τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται για τη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων.
Τέλος, μέρος της παρούσας εργασίας είναι και η συγκριτική αξιολόγηση των μεθόδων, καθώς και η προσεγγιστική καταγραφή του συνολικού κόστους, σχετικά με τις τροποποιήσεις σε κάθε επίπεδο εκπομπής ρύπων ξεχωριστά. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα συστήματα του επιπέδου Tier III, τα οποία είναι και το αντικείμενο μελέτης πολλών βιομηχανιών ναυτιλίας τη σημερινή εποχή. Από τους πίνακες του κόστους προκύπτουν συμπεράσματα για τη βιωσιμότητα των επενδύσεων μετατροπής των κινητήρων λαμβάνοντας υπόψη εάν ένα πλοίο είναι νεόδμητο ή όχι. | en_US |