ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΡΕΥΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ 11ο ΩΣ ΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙ. ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Abstract
Η παρούσα εργασία που εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Διιδρυματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» έχει ως αντικείμενό της μια πρόταση διδασκαλίας της Ιστορίας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη Γ’ Γυμνασίου μέσα από δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής. Αρχικά, παρουσιάζονται αναλυτικά στοιχεία για τη Δημιουργική Γραφή, την ιστορία, τα χαρακτηριστικά, τους στόχους και τα οφέλη της καθώς και η καθιέρωσή της ως γνωστικό αντικείμενο στο εξωτερικό αλλά και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Επίσης, γίνεται αναφορά στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών (2021) και τους στόχους του σχετικά με την ένταξη της Δημιουργικής Γραφής. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται διαδοχικά τα ρεύματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας από τον 11ο ως τις αρχές του 19ου αι με τα βασικά χαρακτηριστικά και τους εκπροσώπους τους καθώς και εμβληματικά έργα. Τέλος, προτείνονται έξι διαδοχικά διδακτικά σενάρια που αντιστοιχούν στην εκάστοτε περίοδο από αυτές που προαναφέρθηκαν.
This paper was conducted within the frame of the Inter-institutional Master Degree Programme “Creative Writing in Education”. It suggests a teaching proposal for the third grade of junior high school subject of History of Modern Greek Literature through creative writing activities. It presents detailed information about Creative Writing, its origins, its features, its aims, its benefits as well as its establishment as a subject in other countries and in the Greek educational system. Furthermore, there is a reference to the new Syllabus (2021) and its aims regarding the integration of Creative Writing. In addition, the paper successively presents the movements of Greek Literature from the 11th century until the beginnings of the 19th with their main features and representatives as well as their emblematic works. Lastly, it presents six consecutive scenarios that correspond to the aforementioned respective periods