Η συμβολή της θεατρικής γραφής στη διδακτική της επιστήμης της Πληροφορικής. Ένα παράδειγμα στη διδασκαλία των αλγορίθμων
Abstract
Η αξιοποίηση της θεατρικής γραφής ως διδακτικό εργαλείο αποτελεί μια καινοτόμα διδακτική πρακτική με πολλαπλά οφέλη για τους/τις μαθητές/-τριες. Η συγκεκριμένη πρακτική προτείνεται από τα νέα προγράμματα σπουδών, καθώς ενεργοποιεί τους/τις μαθητές/-τριες, συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και προάγει την συμπερίληψη στο σχολικό περιβάλλον. Πέραν των παραπάνω συμβάλει καθοριστικά στην γνωστική ανάπτυξη των μαθητών/-τριών σε συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία. Σε αυτό το πλαίσιο επιλέχθηκε η διερεύνηση της συμβολής της θεατρικής γραφής στην διδασκαλία της πληροφορικής και συγκεκριμένα στη διδασκαλία της έννοιας του αλγόριθμου προκειμένου να αποσαφηνιστούν τα γνωστικά και ψυχοκοινωνικά οφέλη της χρήσης της συγκεκριμένης πρακτικής για τους/τις μαθητές/-τριες και να διερευνηθεί αν προάγεται η συνεργασία όλων των μαθητών/-τριών ανεξαρτήτως μαθησιακών αποτελεσμάτων ή πολιτισμικού κεφαλαίου. Για την εξυπηρέτηση των παραπάνω σκοπών πραγματοποιήθηκε εμπειρική - αναλυτική παιδαγωγική έρευνα σε δείγμα 127 μαθητών/-τριών που φοιτούν στην Γ΄ Γυμνασίου. Σε χρονικό διάστημα 6 διδακτικών ορών οι μαθητές/-τριες ακολούθησαν συγκεκριμένα στάδια βασιζόμενα σε φύλλα εργασίας προκειμένου να παράγουν ένα θεατρικό σενάριο για να περιγράψουν την έννοια του αλγόριθμου. Οι μαθητές/-τριες εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά. Τα δεδομένα της έρευνας προέκυψαν από την παρατήρηση του εκπαιδευτικού κατά την διαδικασία παραγωγής του θεατρικού σεναρίου και από φύλλα αξιολόγησης σχετικά με τα μαθησιακά αποτελέσματα της διδακτικής πρακτικής. Προέκυψαν σημαντικά οφέλη ως προς την κατανόηση της νέας γνώσης του γνωστικού αντικειμένου της πληροφορικής αλλά και ως προς την χρήση της γλώσσας. Επιπλέον η αξιοποίηση της συγκεκριμένης πρακτικής είχε πολλαπλά οφέλη για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών και την ανάπτυξη των προσωπικοτήτων τους.
The use of playwriting as a teaching tool is an innovative teaching practice with multiple benefits for the students. The specific practice is proposed by the new curricula as it contributes to the development of critical thinking and promotes inclusion in the school environment. In addition to the aforementioned benefits, it fosters decisively the cognitive development of students in specific scientific fields. In this context, the contribution of playwriting to the teaching of ICT and more specifically to the teaching of the concept of algorithm has been chosen to be investigated in order to clarify the cognitive and psychosocial benefits of this practice for the students and, additionally, to examine whether the cooperation of all students is promoted regardless of learning outcomes or cultural capital. To fulfill the abovementioned purposes, empirical-analytical pedagogical research was implemented in a sample of 127 students attending the 3rd grade of Junior High School. In the time span of 6 teaching hours the students followed specific steps based on worksheets in order to produce a theatrical scenario so as to describe the concept of the algorithm. The students worked in groups. The research data came from the observation of the teacher during the production process of the theatrical script as well as from evaluation sheets with reference to the learning outcomes of the teaching practice. Significant benefits were found concerning not only the acquisition of new knowledge in the field of ICT but also regarding language use. Moreover, the utilizatio of this practice had multiple benefits both for the psychosocial development of the children and the growth of their personalities.