Η διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση – η συνδρομή της Δημιουργικής Γραφής
Abstract
Η ιστορική εξέλιξη του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπήρξε σημαντική για την προώθηση της Φιλαναγνωσίας και συγκεκριμένα για τη διδασκαλία αυτοτελούς λογοτεχνικού έργου, με στόχο τη δια βίου σύνδεση των μαθητών/-τριών με την ανάγνωση και τον χώρο του βιβλίου. Αφετηρία της έρευνας αποτέλεσε το μειωμένο ποσοστό των εφήβων που αγαπούν την ανάγνωση αλλά και οι προσπάθειες που γίνονται από τους εκπαιδευτικούς για την απομάκρυνση της αποσπασματικής λογοτεχνικής παραγωγής και την προτροπή αξιοποίησης ολόκληρων λογοτεχνικών έργων. Η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί στην ανάδειξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων που παροτρύνουν τη Φιλαναγνωσία και την επικοινωνιακή σχέση ανάγνωσης και γραφής, μέσω των τεχνικών της Δημιουργικής Γραφής. Η εργασία διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος της είναι θεωρητικό και παρουσιάζει την αξία της διδασκαλίας αυτοτελών έργων, τα μοντέλα ανάγνωσης έργων στο πλαίσιο της διδασκαλίας και την ιστορική εξέλιξη των Προγραμμάτων Σπουδών από το 1999 έως σήμερα σε συνδυασμό με καινοτόμα ευρωπαϊκά Προγράμματα, που εφαρμόζονται στην Ελλάδα και σε διάφορα ευρωπαϊκά σχολεία. Το δεύτερο μέρος αξιοποιεί τη θεωρία και την εφαρμόζει στη διδακτική πράξη μέσω της ποιητικής συλλογής του Τ. Λειβαδίτη Αυτό το αστέρι είναι για όλους μας, παρουσιάζοντας έναν εναλλακτικό και δημιουργικό τρόπο προσέγγισης της ποίησης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
The historical evolution of the course of Modern Greek Literature in Secondary Education has been important for the promotion of love of reading and specifically for the teaching of integral literary works, aiming for the lifelong connection of students with reading and the book’s trade. The starting point of the research was not only the reduced proportion of adolescents who love reading but also the efforts made by teachers to drag fragmentary literary production off and encourage using the complete literary works. This thesis aims to highlight the educational programs that encourage literacy and the communicative relationship between reading and writing via the Creative Writing techniques. The thesis is structured in two parts. The first part is theoretical and presents the value of teaching independent works, the models of reading literature in the context of teaching and the historical development of the Curricula from 1999 to date in combination with the implementation of innovative European Programmmes in Greece and various European schools. The second part applies the theory to teaching practice through the poetry collection of T. Livaditis This star is for all of us, presenting an alternative and creative approach of poetry in Secondary Education.