Ο περιβαλλοντολογικός προσανατολισμός της θεματικής των παιδικών βιβλίων στην Ελλάδα τα τελευταία σαράντα χρόνια
Abstract
Κατά τις τελευταίες δεκαετίες η επίδραση του οικολογικού κινήματος είναι ιδιαίτερα εμφανής στο πεδίο της παιδικής λογοτεχνίας. Με βάση τα δεδομένα της βιβλιογραφίας τα παιδικά βιβλία δύναται να επιδράσουν με καταλυτικό τρόπο στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Η ενασχόληση με ζητήματα που αφορούν το περιβάλλον και την οικολογία στην ελληνική παιδική λογοτεχνία εντοπίζονται από τη μεταπολίτευση, καθώς οι νέες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες έφεραν μια σημαντική ανανέωση στη θεματολογία της παιδικής λογοτεχνίας. Την περίοδο αυτή παρατηρείται μία αύξηση εκδόσεων βιβλίων με περιβαλλοντική θεματική. Η οικολογική κρίση, τα περιβαλλοντικά κινήματα, η περιβαλλοντική εκπαίδευση και η εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη επίδρασαν με καταλυτικό τρόπο στην άνθιση των οικολογικών παιδικών βιβλίων στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας, μέσω της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, εξετάζεται η Παιδική Λογοτεχνία και η θεματολογία της, η συμβολή της στη ζωή των μικρών αναγνωστών, όπως επίσης και η αξία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ως μέσο διαμόρφωσης οικολογικής συνείδησης.
In recent decades the influence of the ecological movement has been particularly evident in the field of children’s literature. Based on the literature, children’s books can have a catalytic effect on environmental awareness. Addressing issues concerning the environment and ecology in Greek children’s literature can be traced back to the political transition, as new social and political conditions brought a significant renewal to the theme of children’s literature. During this period there was an increase in the publication of books with an environmental theme. The ecological crisis, the environmental movements, the environmental education, and the education development had a catalytic effect on the flourishing of ecology books in Greece. In the context of this work, through the literature review, the subject matter of Children’s Literature, its contribution to the life of young readers, and the value of Environmental Education as a means of shaping ecological consciousness are examined.