Η Μειονοτική Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Η Δημιουργική Γραφή και το Θεατρικό Παιχνίδι ως Εργαλεία Εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας στα Μειονοτικά Δημοτικά Σχολεία
Abstract
Στην παρούσα εργασία, αρχικά, μελετώνται η σύνθεση της μειονοτικής κοινωνίας της Δυτικής Θράκης, η καθημερινή ζωή των μελών της και η πρωτοβάθμια μειονοτική εκπαίδευση και συγκεκριμένα η εκπαίδευση στα μειονοτικά δημοτικά σχολεία. Σκοπός της εστίασης στη μειονοτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι να αναδειχθεί η κακή ποιότητά της και οι συνέπειες αυτής στην ελληνομάθεια των μουσουλμάνων μαθητών και να προταθούν λύσεις. Ως λύσεις, εισάγονται οι έννοιες της Δημιουργικής Γραφής (Δ.Γ.) και του Θεατρικού παιχνιδιού (Θ.Π.). Παρουσιάζονται ως τα καινοτόμα μέσα που μπορούν να καταστήσουν τη διαδικασία εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας ευκολότερη και παιγνιώδη, ειδικά όταν αυτή αποτελεί για τους μαθητές τη δεύτερη και όχι τη μητρική τους γλώσσα, όπως στην περίπτωση των μουσουλμανοπαίδων. Τέλος, προς επίρρωση του παραπάνω ισχυρισμού, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της εφαρμογής ενός διδακτικού σεναρίου της φοιτήτριας σε μία τάξη ενός μειονοτικού δημοτικού σχολείου, το οποίο υλοποιείται πάνω σε δύο άξονες, της Δ.Γ. και του Θ.Π. Σκοπός της διδακτικής προσέγγισης είναι η ανάδειξη του ρόλου της Δημιουργικής Γραφής και του Θεατρικού παιχνιδιού στην εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας.
This master thesis studies the composition of the Muslims' minority community of Western Thrace, the daily life of its members, and its education; in particular, the education in the minority primary schools. The goal of the thesis is twofold: first, to highlight any existing issues related to poor quality of the primary school education, and their impact on the Greek language learning for Muslim students, and, second, to propose mitigation measures. To this end, the concepts of Creative Writing (C.W.) and Educational Drama (E.D.) are proposed as potential mitigation measures. They are innovative means that can make the process of learning the Greek language easier and more playful, in particular for students for whom Greek is a second -and not their mother- tongue, as in the case of kids belonging to the Muslim minority community of Western Thrace. Finally, to further support the choice for above mitigation measures, the results of the application of a teaching scenario in a minority primary school class are presented. The teaching scenario implemented both axes of C.W. and E.D, thus aiming to highlight their role in the learning process of Greek as a second language.