Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ
Abstract
Η παρούσα Διπλωματική Εργασία παρουσιάζει τη Δημιουργική Γραφή ως μέθοδο διδασκαλίας της Λογοτεχνίας σε μαθητές Ρομά που φοιτούν στα Τμήματα Υποδοχής (ΖΕΠ). Διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, το θεωρητικό, γίνεται μια απόπειρα γνωριμίας της κουλτούρας των Ρομά, αλλά και διερεύνησης της εκπαιδευτικής τους κατάστασης στην Ελλάδα. Παράλληλα, παρατίθεται και μια εννοιολογική προσέγγιση της Δημιουργικής Γραφής εστιάζοντας στα οφέλη που επιφέρει στη διαχείριση της σχολικής διαφορετικότητας. Στο δεύτερο μέρος, το δημιουργικό, προτείνεται ποικιλία δραστηριοτήτων Δημιουργικής Γραφής προκειμένου να εφαρμοστούν στους μαθητές του Τμήματος Υποδοχής. Αυτές χρησιμοποιούν ως κείμενα αναφοράς θρύλους, παραμύθια και ποιήματα από την ιστορία και την κουλτούρα των Ρομά. Οι δραστηριότητες, προσαρμοσμένες στο γνωστικό επίπεδο των εκπαιδευόμενων, τους δίνουν τη δυνατότητα αφενός να κατανοήσουν τα αφηγηματικά στοιχεία και αφετέρου να γνωρίσουν την ιστορία της φυλής τους. Μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες και χωρίς τη χρήση ορολογίας, οι μαθητές του Τμήματος Υποδοχής καταφέρνουν σταδιακά να συνθέσουν πρωτότυπα δικά τους κείμενα. Με το πέρας του δημιουργικού μέρους παρατίθενται τα συμπεράσματα της διδακτικής αυτής εφαρμογής.
This Diploma Thesis presents Creative Writing as a method of teaching Literature to Roma students studying in Reception Departments (ZEP). It is structured in two parts. In the first part, the theoretical, an attempt is made to get to know the culture of the Roma, but also to investigate their educational situation in Greece. At the same time, a conceptual approach to Creative Writing is presented, focusing on the benefits it brings to the management of school diversity. In the second part, the creative part, a variety of Creative Writing activities are proposed in order to be applied to the students of the Reception Department. These use as reference texts legends, fairy tales and poems from the history and culture of the Roma. The activities, adapted to the cognitive level of the learners, enable them on the one hand to understand the narrative elements and on the other hand to get to know the history of their tribe. Through playful activities and without the use of terminology, the students of the Reception Department gradually manage to compose original texts of their own. At the end of the creative part, the conclusions of this didactic application are listed.