Εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης μαθητών δημοτικού σχολείου: μια συγκριτική μελέτη μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου
Abstract
Η φυσική άσκηση είναι στις μέρες μας ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής κάθε ανθρώπου και ιδιαίτερα των παιδιών. Ο ελεύθερος χρόνος που αφιερώνουν τα παιδιά σε εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης, είναι ένας σημαντικός παράγοντας αύξησης των επιπέδων φυσικής άσκησης των μαθητών. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της σχέσης των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου με τις εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης στην Φλώρινα και στην Λάρνακα, και η σύγκριση μεταξύ τους. Το δείγμα αποτέλεσαν 531 μαθητές Ε’ και Στ’ τάξης, από τους οποίους 293 μαθητές φοιτούσαν σε σχολεία της Λάρνακας και 238 της Φλώρινας. Η συλλογή δεδομένων έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίων και εξετάστηκε συγκεκριμένα ο χρόνος που αφιερώνουν οι μαθητές Δημοτικού Σχολείου σε καθιστικές δραστηριότητες και σε δραστηριότητες άσκησης, οι λόγοι που επιδρούν στη συμμετοχή και στη μη συμμετοχή των μαθητών σε εξωσχολικές δραστηριότητες άσκησης, οι διαφορές μεταξύ των φύλων όσο αφορά τη συμμετοχή τους σε αυτές και τα είδη των εξωσχολικών δραστηριοτήτων άσκησης στα οποία συμμετέχουν. Τα αποτελέσματα οδήγησαν σε κοινά σημεία μεταξύ των δύο πόλεων όπως για παράδειγμα ο χρόνος που αφιερώνουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες, αλλά και σε σημαντικές διαφορές μεταξύ τους που αφορούν κυρίως τις επιλογές των εξωσχολικών δραστηριοτήτων άσκησης στις οποίες συμμετέχουν.
Nowadays, physical activity is an essential part of everybody’s life, especially of children. The free time spent by students in extracurricular sport activities, is a key factor in increasing their physical activity levels. The current study investigates and compares the relationship between elementary school students and extracurricular sport activities, in Florina and Larnaca. The sample consisted of 531 fifth and sixth grade students. 293 of those students were enrolled in schools of Larnaca and 238 of Florina. The data were collected by means of a questionnaire which emphasized on the time spent by elementary students in sedentary and physical activities, the reasons affecting participation and non-participation of students in extracurricular sport activities, the gender differences in physical activity participation and the various types of extracurricular sport activities available to them. The results of this study revealed that the students share similarities, such as the time spent in extracurricular activities, but also significant differences especially in the type of extracurricular sport activities they wish to participate in.