Παρέμβαση στον τομέα του λεξιλογίου μέσω της Δημιουργικής Γραφής: Η μελέτη περίπτωσης ενός μαθητή με οριακή νοημοσύνη
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετηθεί η αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος παρέμβασης στο λεξιλόγιο ενός μαθητή με οριακή νοημοσύνη, μέσω της Δημιουργικής Γραφής. Ειδικότερα, πρόκειται για μια μελέτη περίπτωσης, όπου διερευνάται κατά πόσο η Δημιουργική Γραφή, μέσω σχετικών δραστηριοτήτων, μπορεί να αξιοποιηθεί ως διδακτικό μέσο στον εμπλουτισμό του εκφραστικού λεξιλογίου ενός μαθητή της Γ’ Δημοτικού με οριακή νοημοσύνη. Για το λόγο αυτό αναπτύσσονται δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής με τους αντίστοιχους διδακτικούς στόχους και τα μέσα υλοποίησής τους. Για την αρχική αξιολόγηση του επιπέδου του εκφραστικού λεξιλογίου καθώς και για την αξιολόγηση μετά την παρέμβαση, χρησιμοποιήθηκε το σταθμισμένο εργαλείο «Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου» (Βογινδρούκας, Πρωτόπαπας, & Σιδερίδης, 2009), το οποίο βασίζεται στο Word Finding Vocabulary Test (Renfrew, 1995). Αποτελείται από 50 εικόνες, οι οποίες παρουσιάζουν έννοιες γνωστές στα παιδιά από την καθημερινότητα και από την παιδική βιβλιογραφία. Τα αποτελέσματα κατέδειξαν ότι οι στοχευμένες δραστηριότητες που βασίζονται στην Δημιουργική Γραφή μπορούν να εμπλουτίσουν το εκφραστικό λεξιλόγιο του μαθητή. Τέλος, τα ευρήματα συζητιόνται ευρύτερα στα πλαίσια του σχεδιασμού προγραμμάτων παιδαγωγικής παρέμβασης καθώς και για τον έλεγχο της αποτελεσματικότητάς τους, μέσω της Δημιουργικής Γραφής, σε παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες.
The aim of this study is to examine the effectiveness of an intervention program on the vocabulary of a student with borderline intelligence through Creative Writing. In particular, this is a case study which examines whether Creative Writing through related activities can be used as a teaching tool to enrich the expressive vocabulary of a student in the 3rd grade of primary school with borderline intelligence. Therefore, Creative Writing activities have been designed which reflect the teaching objectives and the means of their implementation. The standardized test “Expressive Vocabulary Test” (Vogindroukas, Protopapas, & Sideridis, 2009) is used for the primary evaluation of the level of the expressive vocabulary as well as for the final evaluation at the end of the intervention. This test is based on the Word Finding Vocabulary Test (Renfrew, 1995) and consists of 50 images presenting concepts familiar to children from their everyday life and taken from the children’s bibliography. The results show that the creative writing activities with a specific aim can help enrich the expressive vocabulary of the student. Finally, the findings of the research are further discussed in relation to the organization of educational intervention programs and their effectiveness in children with special educational needs or/and disabilities.