Η παρουσία της Δημιουργικής Γραφής στον κινηματογράφο τον 21ο αιώνα μέσα από πέντε (5) παραδείγματα
Abstract
Στην παρούσα εργασία θα μελετήσουμε πέντε ταινίες των οποίων οι πρωταγωνιστές ή
δευτερεύοντες ρόλοι ασχολούνται επαγγελματικά ή ερασιτεχνικά, συμβατικά ή μεταφυσικά
με τη δημιουργική γραφή στη λογοτεχνία και την ποίηση. Στόχος μας είναι να αναδείξουμε
τη χρήση δημιουργικής γραφής στα σενάρια και να σκιαγραφήσουμε το προφίλ όσων
χαρακτήρων εφαρμόζουν τεχνικές της δημιουργικής γραφής. Επίσης, θα επιχειρήσουμε να
επισημάνουμε πώς η θεωρία της δημιουργικής γραφής, οι κανόνες της και το αποτέλεσμά της
επηρεάζουν τη ζωή και το έργο των υποκειμένων καθώς και των ανθρώπων που γίνονται
πηγή έμπνευσης.
Επιλέξαμε τις παρακάτω ταινίες επειδή η κάθε μία εστιάζεται με διαφορετικό τρόπο
στα κίνητρα, τη μέθοδο, την ηθική, τη φαντασία και τα παραγόμενα της δημιουργικής
γραφής. Και στις πέντε εστιάζουμε τόσο στα τεχνικά χαρακτηριστικά όσο και στον
ανθρώπινο παράγοντα, επιχειρώντας να εντοπίσουμε τον τρόπο χειρισμού τού καθενός, τα
εργαλεία και την αξιολόγηση συνεπειών των πράξεών του.
Στην ταινία «Πιο Παράξενο κι από Παράξενο» (2006), έχουμε μια συγγραφέα σε
κρίση δημιουργικότητας, της οποίας οι σκέψεις καταλήγουν να επηρεάζουν κυριολεκτικά τη
ζωή του δημιουργήματός της. Στο «Κίνητρο» (2017), ένας υποψήφιος συγγραφέας παίρνει
μαθήματα δημιουργικής γραφής καταστρέφοντας τις ζωές των γειτόνων του, καθώς τους
κατευθύνει να διαπράξουν παραβατικές πράξεις, την πηγή έμπνευσής του. Στο «Κυρία από
Τύχη» (2017), ο γιος μιας έκπτωτης πλούσιας οικογένειας θα προκαλέσει γεγονότα στη ζωή
της υπηρέτριάς τους για να εκθέσει τη μικρότητα της μητριάς του στο νέο του βιβλίο. Στη
«Νηπιαγωγό» (2018), μια εκπαιδευτικός θα «κλέψει» τις ιμπρεσιονιστικά ποιητικές
εμπνεύσεις του μαθητή της για να κερδίσει την αποδοχή του δασκάλου της στα μαθήματα
δημιουργικής γραφής που παρακολουθεί. Τέλος, στο «Ανάμεσα σε Δύο Κόσμους» (2021),
έχουμε μια αληθινή ιστορία όπου μια συγγραφέας εισχωρεί στον κόσμο των καθαριστριών
με σκοπό να βιώσει, να καταγράψει και να εκθέσει στο κοινό τις δυσκολίες της ζωής τους,
ως αυθεντικός παρατηρητής.
Στο παράρτημα θα προστεθούν αποσπασματικά πρωτότυπες συνεντεύξεις μερικών εκ
των συντελεστών των παραπάνω ταινιών καθώς και σύντομες παρατηρήσεις σε άλλες ταινίες
οι οποίες δεν επιλέχθηκαν τελικά ως κυρίαρχες της έρευνας κατά την ίδια χρονική περίοδο
μελέτης.
«Μην χρησιμοποιείτε το συνειδητό σας παρελθόν.
Χρησιμοποιήστε τη δημιουργική σας φαντασία
να σμιλεύσετε ένα παρελθόν που ανήκει στον χαρακτήρα σας»
Stella Adler, 2000
In the present assignment we shall delve into five feature films in which the leading
actors or others in secondary roles deal with creative writing whether in literature, in poetry,
professionally or in an amateuristic way, conventionally or metaphysically.
Our aim is to bring to the fore the use of creative writing in scripts and outline the
profile of the characters utilizing its techniques. Additionally, we shall endeavor to point out
how the theory of creative writing, its rules and consequences influence the lives and work of
those employing it as well as the people who are or become their source of inspiration.
We have selected the five following feature films because each one of them analyses
the motives, the method, the morals, the role of fantasy/imagination and the consequences in
creative writing in them. On all of the five we focus on the technical characteristics as well as
the human factor in an effort to point out the way each one of the protagonists utilizes the
tools at his/her disposal and assesses the consequences of their actions.
In the film “Stranger than Fiction”, the writer, who has been going through a creative
block, has thoughts that end up literally influencing the life of her creation. In “The Motive”,
a-would-be-writter, attending classes in creative writing in vain, finally finds inspiration by
destroying the lives of his co-tenants, after manipulating them into perpetrating crimes. In
“Madame”, the son of a once-rich family keeping up appearances will be the cause of a chain
of incidents in the life of their maid in his aim to expose the meanness of his stepmother in
his next book. In “The Kindergarten Τeacher”, the latter will steal the poetic impressionistic
verses of a six-year-old in her care in order to win the appreciation of the teacher during the
lessons of creating writing she is attending. Finally, in “Between Two Worlds” we have the
true story of a writer who, in order to experience first hand the daily hardships of women-
cleaners, infiltrates their world and shares with them their chores as a hide–up-colleague.
Some original parts from the interviews taken of the actors in the above-mentioned
films, as well as some brief notes on other not-selected films from the same period, will be
added.