dc.description.abstract | Η συγκεκριμένη εργασία αφορά τη διερεύνηση αντιλήψεων και πρακτικών εκπαιδευτικών Β/θμιας στο νομό Πιερίας για την αξιοποίηση ιστορικών χώρων, μνημείων και μουσείων στο μάθημα της Ιστορίας, στην ιστορική κατανόηση πιο συγκεκριμένα.
Προκειμένου να διερευνηθούν αντιλήψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών της Β/θμιας εκπαίδευσης στο ν. Πιερίας όσον αφορά την αξιοποίηση ιστορικών χώρων, μουσείων και μνημείων στο μάθημα της ιστορίας πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα. Το ερευνητικό εργαλείο ήταν οι ημιδομημένες συνεντεύξεις.
Στο θεωρητικό μέρος αναλύονται οι έννοιες της ιστορίας, της ιστορικής σκέψης και της ιστορικής μάθησης. Επίσης αναλύονται οι έννοιες του μουσείου, του ιστορικού τοπίου και η μάθηση στο μουσείο. Επιχειρείται μελέτη της σχέσης μουσείου – σχολείου και πώς διαμορφώνεται η ιστορική εκπαίδευση, η ιστορική σκέψη. Στο επίκεντρο είναι η μελέτη του ρόλου και η σημασία των σχολικών επισκέψεων στην ιστορική κατανόηση.
Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας αναλύονται η μεθοδολογία και τα αποτελέσματα της έρευνας. Πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα με ημιδομημένες συνεντεύξεις σε 17 εκπαιδευτικούς γυμνασίων και λυκείων στο νομό Πιερίας. Αναλυτικότερα διερευνήθηκαν οι αντιλήψεις και οι πρακτικές των εκπαιδευτικών πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επίσκεψη σε ένα μουσείο, μνημείο ή ιστορικό χώρο.
Από τα δεδομένα της έρευνας προέκυψαν συμπεράσματα που αφορούν τους τρόπους και τα κριτήρια των εκπαιδευτικών για την οργάνωση των εκπαιδευτικών επισκέψεων σε χώρους άτυπης εκπαίδευσης, μουσεία, μνημεία και ιστορικούς χώρους._____________________________________________________________________________________________________________This study concerns the perceptions and the practices of the secondary Education teachers about the utilization of historical and archaeological sites, monuments and museums to the history lesson. A qualitative research was carried and the research method used was the semi-structural interview.
The theoretical part of the study presents the relationship between history and history education and visit to museum or historical sites. Moreover
9
describes the role and the importance of school visit in the teaching process and in historical thinking.
In the research part of the study are presented and analyzed the methodology and the results of the research by interviewing 17 secondary education teachers serving in schools in the prefecture of Pieria. A qualitative research was carried teacher’s perceptions and practices prior, during and after a visit to a historical site, monument or museum were investigated.
Based on the survey data, conclusions were drawn. All these relied on the practices in which teachers organize and conduct the school visits to historical sites. | en_US |