dc.description.abstract | Τα εκπαιδευτικά προγράμματα σπουδών, στη σύγχρονη έκφανσή τους, χαρακτηρίζονται ολοένα και περισσότερο από την αξιοποίηση ψηφιακών πόρων. Η συγκεκριμένη εξέλιξη συνιστά μια πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς, αν αναλογιστεί κανείς την πληθώρα των διατιθέμενων τύπων ψηφιακών πόρων και την ευρύτητα των λειτουργιών που επιτελούν. Στο πλαίσιο της παρούσας ποσοτικής έρευνας επιχειρήθηκε η διερεύνηση των απόψεων των εν εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με την αξιοποίηση ψηφιακών πόρων, εστιάζοντας στο πρόγραμμα σπουδών των Μαθηματικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ως ερευνητικό εργαλείο συλλογής δεδομένων αξιοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο ερωτήσεων κλειστού τύπου, σε ψηφιακή και έντυπη μορφή, ενώ το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 150 δάσκαλοι και δασκάλες. Για τον έλεγχο αξιοπιστίας των μετρήσεων αξιοποιήθηκε ο έλεγχος cronbach’s α και ο έλεγχος αξιοπιστίας επαναληπτικών μετρήσεων, ενώ για τη στατιστική ανάλυση αξιοποιήθηκε περιγραφική στατιστική και το στατιστικό κριτήριο χ2.
Από τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας προέκυψε ότι (α) η πλειονότητα των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανέφερε ότι λαμβάνει επιμόρφωση στους ψηφιακούς πόρους και τους εντάσσει στη διδασκαλία (β) υπάρχει στατιστικά σημαντική συσχέτιση της χρήσης ψηφιακών πόρων με τη λήψη σχετικής επιμόρφωσης (γ) διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική συσχέτιση ανάμεσα σε ατομικά και εργασιακά χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών και στην επιμόρφωσή τους στους ψηφιακούς πόρους (δ) οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι επιλέγουν συχνότερα ψηφιακούς πόρους χαμηλής τεχνικής αξίας απ’ ότι πόρους υψηλής τεχνικής αξίας (ε) η πλειονότητα των εκπαιδευτικών της έρευνας ανέφερε ότι επιστρατεύει τουλάχιστον 1 φορά τον μήνα κάποιο είδος αξιοποίησης ψηφιακών πόρων στη διδασκαλία (στ) η πλειονότητα των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών προτιμά ως τρόπο λήψης βοήθειας κατά τη χρήση ψηφιακών πόρων την ατομική αναζήτηση σε ψηφιακές πηγές, έναντι της λήψης εξειδικευμένης βοήθειας και της παροχής βοήθειας από δίκτυο συναδέλφων (ζ) η πλειονότητα των εκπαιδευτικών συμφωνεί σε κάποιο βαθμό ότι μια σειρά παραμέτρων επηρεάζει τη διδακτική αξιοποίηση των ψηφιακών πόρων, ενώ οι παράγοντες “ρόλος του εκπαιδευτικού”, “μαθησιακά χαρακτηριστικά της τάξης” και “προϋποθέσεις αξιοποίησης ψηφιακών πόρων” συνθέτουν τις απόψεις των εκπαιδευτικών επί των συγκεκριμένων παραμέτρων, με τον πρώτο εξ αυτών να συσχετίζεται σημαντικά με τη διδακτική εμπειρία τους και τον τρίτο με την ηλικία, τη διδακτική εμπειρία και τη σχέση εργασίας τους.
Η παρούσα έρευνα συνέβαλε στην εξαγωγή συμπερασμάτων ευρείας κλίμακας αναφορικά με τη χρήση ψηφιακών πόρων στη διδασκαλία των Μαθηματικών, εμπλουτίζοντας τα μεμονωμένα ευρήματα των ήδη υπαρχουσών μελετών περίπτωσης της βιβλιογραφίας.________________________________________________________________________________________________________________________Educational curricula, in their modern form, are increasingly characterized by the utilization of digital resources. This development represents a challenge for practicing teachers, considering the multitude of available types of digital resources and the breadth of functions they perform. In the context of the present quantitative research, an attempt was made to investigate the views of active primary education teachers regarding the use of digital resources, focusing in particular on the Mathematics curriculum of primary education. As a research tool for data collection, a questionnaire of closed-type questions was used, in digital and printed form, while the research sample consisted of 150 male and female teachers. The Cronbach's α test and the reliability test of repeated measurements were used to check the reliability of the questionnaire measurements, while descriptive statistics and the χ2 statistical criterion were used for the statistical analysis.
From the results of this research it emerged that (a) the majority of primary education teachers who participated in the research reported that they receive training regarding digital resources and include these resources in their teaching (b) there is a statistically significant correlation of the use of digital resources with the receiving of a relevant training (c) participating teachers reported that they more often choose digital resources of low technical value than those of high technical value (d) a statistically significant correlation was found between some individual characteristics of the participating teachers (age, level of higher education, employment relationship, teaching experience) and training in digital resources (e) the majority of teachers who participated in the survey reported that they employ at least once a month some type of utilization of digital resources in teaching (f) the majority of the participating teachers prefer as a way to receive help over the use of digital resources via individual search of digital resources, compared to receiving specialized help and the provision of help from a network of colleagues (g) the majority of teachers in the survey agree to some extent that a number of parameters of the educational process influence the use of digital resources in teaching Mathematics, while it was found that three factors (teacher’s role, students’ learning characteristics, conditions for the use of digital resources) compose the views of teachers over these parameters, with the first of them to be significantly correlated with their teaching experience and the last one to be significantly correlated with their age, their teaching experience and their relationship.
The present research contributed to drawing broad conclusions regarding the use of digital resources in the teaching of Mathematics, enriching the individual findings of the already existing case studies in the literature. | en_US |