dc.description.abstract | Στόχος της παρούσας εργασίας ήταν να διερευνήσει τις θέσεις και τις στάσεις των Μαθηματικών της Δ/βάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη χρήση και την αποτελεσματική αξιοποίηση των Ιστορικών Ση-μειωμάτων (Ι.Σ.) στη διδακτική πρακτική. Η έρευνα φιλοδοξεί να ενταχθεί στο γενικό προβληματισμό που αναπτύχθηκε τις τελευταίες δεκαετίες στη Μαθηματική κοινότητα για την επίδραση της Ιστορίας των Μαθηματικών (Ι.τ.Μ.), μέσω της ιστορικής προσέγγισης, στη διδασκαλία.
Τα δεδομένα της μελέτης ελήφθησαν από 102 Μαθηματικούς, με συνδυασμό των μεθόδων βολικής δειγματοληψίας και χιονοστιβάδας, της Δ/βάθμιας εκπαίδευσης που δίδασκαν σε δημόσιες και ιδιωτι-κές εκπαιδευτικές δομές. Για τη συλλογή των δεδομένων διανεμήθηκε ηλεκτρονικά δομημένο ερωτη-ματολόγιο αποτελούμενο κυρίως από δηλώσεις της πενταβάθμιας κλίμακας Likert, η οποία αποτελεί κλίμακα εκτίμησης απόψεων ή συμπεριφοράς.
Η βιβλιογραφική ανασκόπηση των σχολικών εγχειριδίων, των νέων Προγραμμάτων Σπουδών (Π.Σ.) και των οδηγιών διδασκαλίας κατέδειξε την απουσία δραστηριοτήτων βασισμένων στην Ι.τ.Μ., με τα Ι.Σ. τις περισσότερες φορές να περιορίζονται σε απλές ιστορικές αναφορές χωρίς διδακτικές προεκτά-σεις. Συνακόλουθα, η στατιστική ανάλυση των δεδομένων του ερωτηματολογίου, από τη μια ανέδειξε το αναμφισβήτητο ενδιαφέρον και τη σημαντικότητα της Ι.τ.Μ. στη διδασκαλία των Μαθηματικών, από την άλλη την περιορισμένη χρήση της μέσω των Ι.Σ. Επίσης, στα αποτελέσματα προβάλλεται η θέση των συμμετεχόντων ότι τα Ι.Σ. χρειάζονται αναθεώρηση και ότι από τις σημαντικότερες αιτίες μη ευρείας χρήσης τους είναι το υπερφορτωμένο Π.Σ., και η απουσία σχετικών θεμάτων στις εξετά-σεις.
Τα αποτελέσματα εστιάζουν στη χρήση των Ι.Σ. στις τάξεις των Μαθηματικών διότι ενισχύουν τη γνώση περιεχομένου, την επικοινωνία των διδασκόντων με τους μαθητές, το “ανθρώπινο” πρόσωπο των Μαθηματικών και συμβάλλουν καταλυτικά στη βελτίωση της Μαθηματικής Εκπαίδευσης (Μ.Ε.). Από την άλλη όμως, διαπιστώνεται η ανάγκη κατάρτισης/επιμόρφωσης στη χρήση της Ι.τ.Μ., όπως και ο εφοδιασμός των εκπαιδευτικών με κατάλληλο υλικό και οδηγίες υλοποίησης, έτσι ώστε η διδα-σκαλία να διαφοροποιηθεί μέσω ιστορικών προσεγγίσεων.________________________________________________________________________________________________________________________The present study aims at examining the Mathematicians’ (those serving in the Secondary Education) stances and attitudes in relation to how they can use and take full advantage of the Historical Notes (H.N.) in the area of teaching practice. The study hopes to incorporate itself into the overall extensive consideration-developed by the mathematic Community over the last decades-concerning the impact of History of Mathematics (H.o.M.) on teaching in the light of historical approach.
The data offered by 102 Mathematicians serving in the Secondary Education (public or private sector), were based on a combination of convenience and snowball sampling. An e-questionnaire was sent, aiming at gathering these data. It consisted mainly of statements on the Likert 5-point scale, a scale assessing stances and attitudes.
The bibliographic review of schoolbooks, the New Curriculums (N.C.) and the teaching instructions testified that no activities were based on the History of Mathematics, with Historical Notes usually confined to mere historical references, devoid of any teaching tips. Consequently, the statistical analy-sis of the questionnaire findings demonstrated both the indisputable value and significance of the His-tory of Mathematics in teaching subject itself and its confined usage through Historical Notes. Moreo-ver, the findings bring out the position of the respondents to the questionnaire who stressed that Histor-ical Notes should be reviewed and the overloaded Curriculum as well as the absence of exams related to Historical Notes are mainly to blame for their limited use.
The results point to the use of the Historical Notes during Math classes because they enhance the com-prehension of the content, the communication between the teacher and the students and highlight the “human” face of Mathematics. They also contribute decisively to the improvement of the Mathematics Education (M.E.). On the other hand, (further) training on how to use History of Mathematics is veri-fied; also, teachers should be supplied with the suitable material and instructions on how to materialize it with a view to enriching teaching through historical approach. | en_US |