dc.description.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τη δυναμική σχέση του τρίπτυχου Παγκόσμια Ιστορία - Κινηματογράφος – Εκπαίδευση, με έμφαση στη διδακτική αξιοποίηση ταινιών για την αποικιοκρατία, στο μάθημα της ιστορίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι βαθιά πεποίθηση όλο και περισσότερων ότι η εποχή της παγκοσμιοποίησης απαιτεί προσεγγίσεις, όπως είναι η προσέγγιση της παγκόσμιας ιστορίας. Τα κύρια πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας, έχουν μια παγκόσμια διάσταση. Αυτή η συνειδητοποίηση οδηγεί όλο και περισσότερους ανθρώπους να ερευνήσουν το παρελθόν και το παρόν σε μια παγκόσμια κλίμακα. Επομένως, το σχολείο πρέπει να ανταποκριθεί στο νέο κοινωνικό αίτημα για την ιστορική γνώση. Η κινηματογραφική δυναμική προσφέρει στους μαθητές την πολύπλευρη προσέγγιση των γεγονότων και τους εξοικειώνει με πολυδιάστατα και πολύπλοκα ζητήματα, προετοιμάζοντάς τους ως τους μελλοντικούς ενεργούς, υπεύθυνους και σκεπτόμενους πολίτες.
Σκοπός της έρευνας ήταν η διερεύνηση της δυνατότητας κατανόησης της παγκόσμιας ιστορίας μέσα από τον κινηματογράφο. Εργαλείο της έρευνας αποτέλεσε διδακτική παρέμβαση, διάρκειας δεκαέξι διδακτικών ωρών, ενώ το δείγμα αποτέλεσαν μαθητές Στ’ τάξης Δημοτικού. Στόχοι της διδακτικής παρέμβασης των γνώσεων, ήταν η διερεύνηση των στάσεων και των αντιλήψεων των μαθητών για την ευρωπαϊκή αποικιοκρατία, καθώς και η διερεύνηση της συμβολής του κινηματογράφου για την επίτευξη του παραπάνω σκοπού. Με βάση το δεδομένο δείγμα μαθητών και τη δεδομένη διάρκεια της διδακτικής παρέμβασης, μπορεί να ειπωθεί ότι επιτεύχθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό οι σκοποί και οι επιμέρους στόχοι της έρευνας. Οι μαθητές κατανόησαν καλύτερα την ιστορική περίοδο της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας. Ενισχύθηκε η ικανότητα μνήμης και σύνδεσης συγκεκριμένων γεγονότων και στοιχείων Οξύνθηκε η κριτική τους σκέψη, καλλιεργήθηκε ο οπτικός αλφαβητισμός των μαθητών και ανθρωπιστικές αξίες. Τέλος, οι μαθητές ήταν ενθουσιασμένοι και θετικά διακείμενοι στη χρήση του κινηματογράφου.___________________________________________________________________________________________________________________The following dissertation discusses the dynamic relationship between World History – Cinema – Education, emphasizing teaching colonialism through films, in Greek Primary School History lesson. More and more people believe that our globalization era needs approaches, like world history’s approach. Our era’s main political, economic, social and environmental problems, have a global dimension. This realization is leading more and more people to investigate the past and the present on a global scale. Thus, school needs to meet the new social request for the history knowledge. Cinema offers students a pluralistic approach of historical facts and familiarizes them with multidimensional and perplexing issues, preparing them as future active, responsible and thinking citizens.
The aim of the present study is to investigate the possibility of understanding world history through cinema. Tool of the research was a 16th hour teaching module on 6th grade students at a Greek Primary school. The aim of the teaching module was to investigate students’ knowledge, attitudes and concepts about European colonialism, as well to investigate cinema’s contribution to the previous aim. According to the specific students and teaching hours, the results show that the aims of the study were satisfactorily fulfilled. Students gained a better understanding of the European colonialism historical period. Their memory and connection of facts ability was reinforced, as well as their critical thinking was reinforced. Also, visual literacy and humanistic values were fostered. Lastly, students were enthusiastic and very positive towards the use of cinema in history lesson. | en_US |