Ανάμειξη υλικών, αναγνώριση και διαχωρισμός μειγμάτων. Μια διδακτική μαθησιακή σειρά με την μέθοδο jigsaw για τη Δ τάξη Δημοτικού
Abstract
Η παρούσα εργασία αφορά στην ανάπτυξη μίας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας (Δ.Μ.Α) (Teaching Learning Sequence) στο γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος της Δ΄ τάξης Δημοτικού. Το θέμα της είναι η ‘Ανάμειξη υλικών’, η ‘Αναγνώριση και ο Διαχωρισμός μειγμάτων’. Η διδασκαλία είναι βασισμένη στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας και ειδικότερα στη μέθοδο jigsaw. Πιο συγκεκριμένα, η διάρκεια της Δ.Μ.Α. είναι 6 διδακτικές ώρες, από τις οποίες οι 1η και 4η διδακτικές ενότητες είναι δίωρες, ενώ οι 2η και 3η αποτελούνται από μία διδακτική ώρα. Τα κύρια προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα αυτής της Δ.Μ.Α. είναι οι μαθητές να αναφέρουν μείγματα που χρησιμοποιούνται στην καθημερινότητά τους, να διακρίνουν τα μείγματα από τις ουσίες –συστατικά τους, να διαχωρίζουν τα συστατικά των μειγμάτων με τις ανάλογες μεθόδους και να ταξινομούν τα υλικά σε στερεά και σε υγρά. Το εκπαιδευτικό υλικό της Δ.Μ.Α. περιλαμβάνει ποικίλες δραστηριότητες, διαφόρων κατηγοριών για τους μαθητές, οι οποίες είναι κομμάτια ενός πάζλ, που αν ενωθούν, ολοκληρώνονται και οι φάσεις των διδασκαλιών με την μέθοδο jigsaw. Πιο συγκεκριμένα, περιλαμβάνει δραστηριότητες με πειράματα και αναζητήσεις πληροφοριών στο διαδίκτυο. Επίσης, ομαδοσυνεργατικά παιχνίδια, όπως το εκπαιδευτικό λογισμικό Hot potatoes και επιτραπέζιο παιχνίδι (Taboo). Τέλος, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να δουν και από κοντά πως γίνεται ένα μείγμα και πως μπορεί να διαχωριστεί. Στην προκείμενη περίπτωση, η επίσκεψη πεδίου ήταν σε εργαστήριο ζαχαροπλαστικής.
The present assignment is about the development of a Teaching Learning Sequence (T.L.S.) on the cognitive objective of Environmental Studies of D’ Class of Primary School. Its topic is the ‘material Mixing’, the ‘Recognition and the Separation of mixtures’. The teaching is based the team-working teaching method, and particular the method jigsaw. More specifically, the duration of the T.L.S. is 6 teaching hours, from which the 1st and the 4th teaching units are two-hour ones, while the 2nd and the 3rd consist of one teaching hour. The main prospective learning results of this T.L.S. is the students to refer mixtures that are used in their daily life, to distinguish the mixtures from their substances-elements, to separate the elements of the mixtures with the respective methods and to classify the elements in solid and liquid. The educational material of the T.L.S. includes for the students various activities of different categories, which are parts of a puzzle and through which, once combined, the teaching phases are concluded with the jigsaw method. More specifically, this includes activities with experiments and information searches on the Internet and team-working games for example the educational software Hot potatoes and board games (Taboo). In the end, the students have the opportunity to see how one mixture is made and this is separated. In the case, the field’s visit was in the confectionary’s laboratory.