Η ενσωμάτωση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην ειδική αγωγή και οι ευκολίες που παρουσιάζονται κατά την χρήση τους
Abstract
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την ενσωμάτωση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ) στον εκπαιδευτικό χώρο της ειδικής αγωγής. Αναλυτικότερα το πρώτο κεφάλαιο αναλύονται οι βασικοί ορισμοί των ΤΠΕ και η παρουσία τους στο σχολικό περιβάλλον. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μια ιδιαίτερη μνεία για την παρουσία της ειδικής αγωγής στα σχολεία, ενώ στο κεφάλαιο που ακολουθεί υλοποιείται μια εκτενής αναφορά για την ένταξη των ΤΠΕ στην ειδική αγωγή. Τα τρία κεφάλαια που έπονται μελετούν την παρουσία των τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνίας στην μαθησιακή διαδικασία σε παιδιά με δυσλεξία, νοητική υστέρηση και αυτισμό αντίστοιχα. Στην συνέχεια αναφέρονται τόσο τα οφέλη όσο τα εμπόδια που παρουσιάζονται κατά την χρήση των ΤΠΕ στην ειδική αγωγή. Στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζονται προτάσεις και στρατηγικές εισαγωγής των ΤΠΕ στο σύγχρονο σχολείο του μέλλοντος. Τέλος παρατίθενται τα συμπεράσματα και η βιβλιογραφία της εργασίας. This paper deals with the integration of information and communication technologies (ICT) in the educational field of special education. More specifically, the first chapter analyses the basic definitions of ICT and their presence in the school environment. In the second chapter a special mention is made of the presence of special education in schools, while in the following chapter an extensive report on the integration of ICT in special education is implemented. The following three chapters study the presence of ICT in the learning process in children with dyslexia, mental retardation and autism respectively. Both the benefits and barriers to using ICT in special education are discussed below. The final chapter presents proposals and strategies for introducing ICT in the modern school of the future. Finally, the conclusions and the bibliography of the study are presented.