Η συμβολή της STEAM εκπαίδευσης στη συμπερίληψη: στάσεις και αντιλήψεις εκπαιδευτικών
Abstract
Σε όλο και περισσότερες χώρες, οι μαθητές που έχουν διαγνωστεί ως να έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες συμπεριλαμβάνονται στο τυπικό σχολείο της γειτονιάς τους. Η σύγχρονη παιδαγωγική πρεσβεύει την «ενιαία εκπαίδευση» για όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά. Σε αυτό το πλαίσιο , επιχειρείται αφενός η ενεργή εμπλοκή τους στο σχολικό γίγνεσθαι και αφετέρου η προετοιμασία τους για την ομαλή ένταξη στην κοινωνία. Η δημιουργία ενεργών πολιτών προϋποθέτει ένα σχολείο έτοιμο να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που προκύπτουν κατά τη πορεία της συμπερίληψης. Υπό αυτό το πρίσμα, εκπαιδευτικές μέθοδοι όπως η STEAM(science, technology, Engineering, Art, Mathematics) είναι σε θέση να συμβάλλουν καθοριστικά προς αυτή τη κατεύθυνση.
Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αποτυπώσει τις απόψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμβολή της STEAM εκπαίδευσης στη συμπερίληψη.
Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την υλοποίηση της εργασίας είναι η ποσοτική έρευνα. Αρχικά, συντάχτηκε ερωτηματολόγιο που χορηγήθηκε στους εκπαιδευτικούς ηλεκτρονικά και δια ζώσης. Στο ερωτηματολόγιο συλλέχτηκαν 131 απαντήσεις, οι οποίες επεξεργάστηκαν στατιστικά, ώστε να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με το βαθμό και τον τρόπο συμβολής της STEAM εκπαίδευσης στη συμπερίληψη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες στο γενικό σχολείο. Η επεξεργασία των απαντήσεων πραγματοποιήθηκε με το πρόγραμμα SPSS 29.0.
Τα αποτελέσματα δείχνουν πως οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως η STEAM εκπαίδευση μπορεί να υποστηρίξει όλους τους μαθητές. Η βαθμίδα υπηρεσίας, η εργασιακή ιδιότητα αλλά και τα χρόνια προϋπηρεσίας δε φάνηκε να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τις απόψεις τους. Οι σπουδές και η επιμόρφωση στην Ειδική Αγωγή φαίνεται να δίνει αυξητική τάση στις θετικές απόψεις των εκπαιδευτικών. Το συμπέρασμα που προέκυψε είναι πως οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θεωρούν πως η STEAM εκπαίδευση μπορεί να στηρίξει τη συμπερίληψη των μαθητών στο γενικό σχολείο. In more and more countries, students diagnosed as having special educational needs or disabilities are included in their typical neighborhood school. Modern pedagogy advocates "unified education" for all students regardless of their personal characteristics. In this context, it is attempted on the one hand to actively involve them in school and on the other to prepare them for smooth integration into society. Creating active citizens presupposes a school ready to face the challenges that arise along the path of inclusion. In this light, educational methods such as STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics) are able to contribute decisively in this direction.
The purpose of this thesis is to capture the views of primary and secondary education teachers on the contribution of STEAM education to inclusion.
The method followed for the implementation of the work is quantitative research. First, a questionnaire was drawn up and administered to teachers electronically and in person. 131 responses were collected in the questionnaire, which were processed statistically in order to explore the views of teachers regarding the degree and manner of contribution of STEAM education to the inclusion of students with special educational needs or disabilities in mainstream school. The responses were processed with the SPSS 29.0 program.
The results show that teachers believe that STEAM education can support all students. The level of service, the working status and the years of service did not seem to influence their opinions to a great extent. Studies and training in Special Education seem to give an increasing trend in the positive opinions of teachers. The conclusion reached is that primary and secondary education teachers believe that STEAM education can support the inclusion of students in general school.