Στάσεις και αντιλήψεις ενηλίκων ως προς τη Φυσική Αγωγή και αποτίμησή της στην ελληνική σχολική πραγματικότητα
Abstract
Η κατανόηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών συνιστωσών της Φυσικής Δραστηριότητας (ΦΔ) και της συμμετοχής στο κατεξοχήν όχημά της τη Φυσική Αγωγή (ΦΑ), αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη τελεσφόρων στρατηγικών και παρεμβάσεων προς αύξηση της ΦΔ, για παιδιά και εφήβους. Παράγοντα εξαιρετικής επιρροής αποτελούν οι στάσεις και οι αντιλήψεις των ενηλίκων (γονέων, εκπαιδευτικών, σημαντικών «άλλων») στις ζωές των αναπτυσσόμενων ατόμων. Στην παρούσα μελέτη πραγματοποιείται προσπάθεια να σκιαγραφηθούν οι στάσεις και οι αντιλήψεις των ενηλίκων απέναντι στη ΦΑ, μέσα από το πρίσμα των αξιολογικών τους εκτιμήσεων σχετικά με την ΦΔ, τη ΦΔ αναφορικά με τα παιδιά και τη ΦΑ ιδανικής θεώρησης. Παράλληλα, ανιχνεύονται συσχετίσεις μεταξύ τους και μεταξύ των ιδιαίτερων παραμέτρων τους. Τέλος, αποτιμάται η ΦΑ στην ελληνική σχολική πραγματικότητα ως προς το περιεχόμενο, τη διεξαγωγή του μαθήματος, το χρόνο που της αποδίδεται, τους καθηγητές ΦΑ, τις διαθέσιμες εγκαταστάσεις και τη στάση της πολιτείας. Η έρευνα είναι ποσοτική και διεξάγεται σε δείγμα 243 ενηλίκων που διαμένουν στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως σε αδρές γραμμές οι ερωτηθέντες είναι θετικά διακείμενοι προς τη ΦΑ. Ωστόσο, οι τοποθετήσεις τους απέναντι στο σύστημα της ΦΑ στη σχολική πράξη ως σύνολο αλλά και ως προς ορισμένους επιμέρους συντελεστές της έχουν αρνητικό πρόσημο, γεγονός που εγείρει ερωτηματικά και δημιουργεί προϋποθέσεις για περαιτέρω έρευνα και προβληματισμό. Understanding the social and environmental components of Physical Activity (PA) and participation in Physical Education (PE), is a necessary prerequisite for the development of effective strategies and interventions aimed at increasing PA for children and adolescents. A factor of exceptional influence is the attitudes and perceptions of adults (parents, educators, significant “others’) in the lives of growing individuals. The present study aims to outline the attitudes and perceptions of adults towards PE, through the prism of their evaluative judgments concerning PA, PA related to children and an ideal look of PE. Meanwhile, correlations are detected among them and among their particular parameters. Last but not least, PE in the greek educational reality is evaluated based on its content, the conduct of the class, the amount of time devoted to it, the PE teachers, the available facilities and the stance of the government over it. The research is quantitave and it is conducted on a sample of 243 adults who are Greek residents. The results show that in broad terms, respondents have a positive attitude towards PE. However, their positions regarding the PE system in school practice, both as a whole and in relation to certain individual factors, have a negative sign, which raises questions and creates conditions for further research and contemplation.