Αξιοποίηση εκπαιδευτικών εφαρμογών και βελτίωση ακαδημαϊκών επιδόσεων
Abstract
Η παρούσα εργασία καταπιάνεται με το ζήτημα των εκπαιδευτικών εφαρμογών και το κατά πόσο συνδράμουν στη βελτίωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων των μαθητών, όταν αξιοποιούνται στην τάξη ή σε προσωπικό επίπεδο. Εξετάζει επίσης το είδος των δεξιοτήτων που πιστεύεται ότι μπορούν να βελτιώσουν, πάντα μέσα από την οπτική των εκπαιδευτικών.
Για να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα, κατασκευάστηκε αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο, στηριγμένο σε ενότητες ερωτήσεων παλιότερων μελετών, προκειμένου να απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα που σχεδιάστηκαν. Το εργαλείο περιλαμβάνει τρεις ενότητες, όπου η πρώτη αποτελείται από δημογραφικά στοιχεία, ενώ οι άλλες δύο περιλαμβάνουν ερωτήσεις για το είδος των εφαρμογών που συνήθως αξιοποιούν οι εκπαιδευτικοί και τις δεξιότητες που αυτές φαίνεται να ενισχύουν. Το δείγμα πληθυσμού που συγκεντρώθηκε, αποτελείται από 114 εκπαιδευτικούς και τα επίπεδα αξιοπιστίας των απαντήσεων ήταν εξαιρετικά ψηλά (>0.95).
Τα συμπεράσματα έδειξαν αρχικά ότι οι σύγχρονες εφαρμογές δε χαίρουν ευρείας αξιοποίησης από τους εκπαιδευτικούς αλλά χαίρουν υψηλής εκτίμησης όσον αφορά την άποψή τους για τη βοήθεια που μπορούν να προσφέρουν στους μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πως οι εφαρμογές μπορούν πράγματι να βοηθήσουν στη βελτίωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων, ιδίως σε δύσκολα μαθήματα όπως η Φυσική, η Χημεία, τα Μαθηματικά αλλά και ο Προγραμματισμός, ενώ θεωρούνται ικανές να ενισχύσουν διάφορες δεξιότητες. Συγκεκριμένα, φαίνεται πως ενισχύουν την εμβάθυνση σε γνωστικό επίπεδο, την κοινωνικότητα και τη διεκπεραίωση πολλών καθηκόντων (multi-tasking). Επιπροσθέτως, οι εκπαιδευτικοί υποστήριξαν ότι οι εφαρμογές μπορούν να βοηθήσουν αρκετά τους μαθητές να επιτύχουν υψηλότερες επιδόσεις τόσο σε πρακτικά όσο και σε θεωρητικά μαθήματα, ενώ μπορούν να τους ενισχύσουν αρκετά και στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Τέλος, διαπιστώθηκε πως οι εκπαιδευτικοί που αξιοποιούν τις εφαρμογές σε καθημερινή βάση αλλά και όσοι τις χρησιμοποιούν επειδή έχουν αντιληφθεί πως καθιστούν το μάθημα πιο ενδιαφέρον, έχουν σχηματίσει καλύτερη άποψη για τη βοήθεια που αυτές μπορούν να προσφέρουν. The present study deals with educational applications, and the level of their contribution towards students’ academic performance improvement, when they are used either individually or in the classroom. The study also examines which skills, teachers believe could be improved, through these applications.
In order to answer such questions, an improvised questionnaire has been conducted, based on previous studies. This tool includes three sections, where the first one consists of demographic questions plus two more, related to the frequency teachers use applications, and the reasons they do it, while the next sections consist of questions about the type of applications usually used by teachers, and the skills they could help students improve, as well. The sample gathered, consists of 114 teachers, and its reliability levels were extremely high (>0.95).
The results initially showed that modern applications aren’t widely used by teachers, however, they are highly valued by them, concerning their view on the help they could offer to students. Teachers consider that applications indeed could assist towards academic performance improvement, especially on generally considered as “difficult lessons” such as Mathematics, Physics, Chemistry or even Programming, while applications also considered capable of enhancing a plethora of skills. In particular, they seem to enhance towards deepening at a cognitive level, sociability and multi-tasking. Additionally, teachers argued that applications can assist students achieve higher performance in both practical and theoretical lessons, while they can support them towards foreign language learning. Finally, it was found that teachers who use such applications on a daily basis, as well as teachers who use them because they have understood they turn teaching more interesting, have formed a far better opinion concerning applications’ assistance.