Γλωσσική ανάπτυξη, παιχνίδι και μουσική: ένα διαθεματικό project στη Β΄ Δημοτικού
Abstract
Η παρούσα εργασία παρουσιάζει ένα διαθεματικό project συνδυάζοντας τη γλωσσική ανάπτυξη μέσα από μουσικο-κινητικά παιχνίδια για παιδιά της Β Δημοτικού. Σκοπός της είναι να διερευνήσει τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης μεθόδου μάθησης για την ανάπτυξη γλωσσικών, γνωστικών, κοινωνικών και ψυχοκινητικών δεξιοτήτων των μαθητών. Το διαθεματικό υλικό, που κατασκευάστηκε, αποσκοπούσε στην ανάπτυξη διαφόρων στρατηγικών μάθησης, στην ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας των μαθητών, στη διεύρυνση των πνευματικών τους οριζόντων, καθώς και στην όξυνση της κριτικής τους ικανότητας. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία της μάθησης και το μάθημα τους φάνηκε πιο διασκεδαστικό, καθώς είχαν την ευκαιρία να εκφραστούν ελεύθερα, καθώς και να δημιουργήσουν. Επιπλέον, το υλικό αυτό αναφερόταν σε καθημερινές οικείες καταστάσεις, που βίωναν οι μαθητές και βοήθησε στην ανάπτυξη και διεύρυνση του λεξιλογίου τους. Αποτελούνταν από 8 θεματικές ενότητες προσαρμοσμένες στις καθημερινές συνήθειες και ανάγκες των μαθητών. Έτσι, εξηγείται το γεγονός ότι οι δραστηριότητες, που αξιοποιήθηκαν, ανάγονται σε ένα πολυτροπικό και πολυαισθητηριακό πλαίσιο. Κύριο μέσο για την επίτευξη του project ήταν το παιχνίδι και οι διαθεματικές δραστηριότητες πάνω στις οποίες βασίστηκε όλο το υλικό. Τα παιχνίδια, που κατασκευάστηκαν είναι και γνωστικού αλλά και κινητικού περιεχομένου, ωθώντας τους μαθητές να συμμετέχουν σε αυτά και να επιθυμούν να κατακτήσουν όσο το δυνατό περισσότερο γίνεται τη νέα γνώση.