Ηλεκτρονική μάθηση με τη χρήση προσομοιώσεων για τη διδασκαλία της Πληροφορικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Abstract
Η ηλεκτρονική μάθηση (e-Learning) που έχει ως κύριο στοιχείο την προσομοίωση (Simulation - based education), βασίζεται στη χρήση λογισμικών, εργαλείων και παιχνιδιών προσομοίωσης με απώτερο στόχο και σκοπό τον εμπλουτισμό της διαδικασίας διδασκαλίας και κατ’ επέκταση της μάθησης. Οι τεχνολογικές εξελίξεις τόσο σε επίπεδο υλικού (hardware) όσο και σε επίπεδο λογισμικού (software) κάνουν επιτρεπτή την εφαρμογή καινοτόμων μεθοδολογιών οι οποίες κάνουν χρήση εργαλείων προσομοίωσης. Επίσης, στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης των νέων πρακτικών ηλεκτρονικής μάθησης, αυτού του είδους οι εκπαιδευτικές μέθοδοι μπορούν να γίνουν ευρέως αξιοποιήσιμοι από μαθητές ή σπουδαστές σε πολύ μεγάλο γεωγραφικό πλάτος του πλανήτη μας.
Αντικείμενο της συγκεκριμένης διπλωματικής μου εργασίας είναι η μελέτη του στοιχείου της ηλεκτρονικής μάθησης έχοντας ως κύριο εκπαιδευτικό στοιχείο την προσομοίωση μαθημάτων για τη διδασκαλία της Πληροφορικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συγκεκριμένα στις τάξεις του Γυμνασίου.
Στο πρώτο μέρος της εργασίας παρουσιάζονται θεωρητικές έννοιες της ηλεκτρονικής μάθησης (e-Learning), του Συστήματος Διαχείρισης Μάθησης (Learning Management System - LMS), του SCORM (Shareable Content Object Reference Model), της προσομοίωσης (Simulation) και παρουσιάζονται τα δημοφιλέστερα προγράμματα δημιουργίας εκπαιδευτικών εφαρμογών eLearning.
Στο δεύτερο μέρος της εργασίας γίνεται η παρουσίαση μαθήματος Πληροφορικής με τη μέθοδο της προσομοίωσης για μαθητές Γυμνασίου κάνοντας χρήση του λογισμικού «Active Presenter». Παρουσιάζονται οι εκπαιδευτικοί στόχοι και ο τρόπος με τον οποίο μπορούν να επιτευχθούν.
Τέλος, για την καλύτερη κατανόηση του τρόπου πλοήγησης στο περιβάλλον της εφαρμογής, παρουσιάζεται ένας συνοπτικός χάρτης. Electronic learning (e-Learning), which has as its main element simulation (Simulation-based education), is based on the use of software, tools and simulation games with the ultimate goal and purpose of enriching the teaching process and, by extension, learning. Technological applications both at the hardware and software levels allow the application of innovative methodologies that make use of simulation tools. Also, in the context of the globalization of new practical electronic courses, this kind of educational methods can be widely used by students or students in a very large geographical plan of our planet.
The subject of my specific thesis is the study of the element of electronic learning, having as the main educational element the simulation of courses for the teaching of Informatics in Secondary Education, specifically in High School classes.
In the first part of the paper, theoretical concepts of e-Learning, Learning Management System (LMS), SCORM (Shareable Content Object Reference Model), simulation and the most popular creation programs are presented eLearning educational applications.
In the second part of the work, the presentation of an Informatics course is made with the method of simulation for high school students using the "Active Presenter" software. Educational objectives and how they can be achieved are presented.
Finally, for a better understanding of how to navigate the application environment, a summary map is presented.