dc.description.abstract | Η προσπάθεια κατανόησης κάθε έργου σύμφωνα με τον Πιερ Μπουρντιέ περνά
μέσα από την προσπάθεια κατανόησης του υποκειμένου του έργου, του συγγραφέα, του
σκηνοθέτη αλλά και του ίδιου του χρήστη του έργου. Εν προκειμένω με την παρούσα
διπλωματική, θα ταξιδέψουμε στο μακρινό παρελθόν των ιστορικών γεγονότων που
έλαβαν χώρα στη Φλώρινα, την χρονιά του 1990, όταν ο διεθνής φήμης σκηνοθέτης Θ.
Αγγελόπουλος ξεκινά τα γυρίσματα της ταινίας το «Μετέωρο Βήμα του Πελαργού. Το
όλο εγχείρημα έρχεται αντιμέτωπο με μια σειρά αντιδράσεων, του τότε Μητροπολίτη
Φλώρινας Αυγουστίνου Καντιώτη. Η Φλώρινα και η σύγκρουση αυτή προκαλεί το
ενδιαφέρον της κοινής γνώμης και του τύπου για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, πέραν
του κινηματογραφικού ενδιαφέροντος, παίρνοντας διεθνείς διαστάσεις.
Τριάντα τρία χρόνια μετά θα ταξιδέψουμε στο παρελθόν, μέσα από συνεντεύξεις,
αφηγήσεις, φωτογραφικό υλικό αναζητώντας την κατανόηση και τις ιδιαίτερες πτυχές
αυτής της κινηματογραφικής ιστορίας της Φλώρινας.
Για τον επίσκοπο τα κύρια αίτια της «εμπόλεμης» κατάστασης αποτέλεσε το
σενάριο της ταινίας, το οποίο κατά την γνώμη του περιείχε εθνικά και θρησκευτικά
ατοπήματα. Από την άλλη πλευρά ο σκηνοθέτης μέσα από το σενάριο του, παρουσίαζε
μια συνοριακή πόλη που είχε το χαρακτήρα της «άκρης του κόσμου» και στην ταινία του
οι ντόπιοι την ονόμαζαν ως «αίθουσα αναμονής» γιατί κατοικούσαν πρόσφυγες από άλλες
περιοχές, που κάποτε πέρασαν τα σύνορα κρυφά και ζούσαν εκεί σε ένα γκέτο,
ονειρευόμενοι να φύγουν, να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους «αλλού» ελεύθεροι.
Μέσα από την έρευνα αυτή και τις συνεντεύξεις, ανακαλώντας την ιστορική
μνήμη, ανθρώπων που βίωσαν τα γεγονότα ενεργά ή ως παρατηρητές θα δοθούν πολλές
απαντήσεις, στα ερωτήματα που τίθενται και παραμένουν αναπάντητα εδώ και τριάντα
τρία χρόνια: για τους πρωταγωνιστές, τις αποφάσεις τους, την ουσιαστική αιτία της ρήξης,
για το αν τελικά υπήρξε «αφορισμός», τα κοινά στοιχεία που θα μπορούσαν να τους
ένωναν παρά τους χώριζαν, αλλά και την παράλληλη καταγραφή του «μύθου» της ταινίας
στην ιστορία.______________________________________________________________________________________-
The effort of understanding every film according to Pierre Bourdier comes through the
effort of the understanding of the subject of the film, the author, the director and also of
the user himself. With the present project, we will travel to the distant past of the historical
events that took place in Florina in 1990 when T. Aggelopoulos, the director of
international fame starts filming the meteor step of the stork. The whole venture comes
face to face with a series of reactions against it commited by the ex Bishop of Florina,
Augustinos Kantiotis. Both Florina and that conflict generate the interest of both public
and press for a long time beyond artistic-cinema interest, taking international dimensions.
Thirty years later we will travel to the past asking for both understanding and the particular
aspects of the filming history of Florina. For the Bishop, the main reason of the conflict
was the scenario of the movie which, according to his opinion, contained both national and
religious out of place items. From the other side, the director through his scenario,
presented a borderline town which had the characteristic of 'the end of the world' because
there were refugees from other regions who had once passed secretely to the town through
the borders and lived in a ghetto, hoping to go somewhere else for a better free future.
Through this research and iterviews, calling back for the historical memory of the people
who witnessed the events actively or passively, many answers will be given to the
questions that have still not been answered for 33 years for the protagonists, their
decisions, the main reason of the conflict , about if there was actually aphorism, about the
common elements that could have joined them instead of separating them and also about
the parallel registration of the legend of the film to history | en_US |