dc.description.abstract | Η παρούσα μελέτη ασχολείται με την επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών που διδάσκουν μαθηματικά στη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση. Στόχος της είναι να διερευνήσει το βαθμό της εξουθένωσης, τους παράγοντες που την προκαλούν, τις επιπτώσεις και τις πρακτικές αντιμετώπισής της.
Στο βιβλιογραφικό μέρος επιχειρείται αρχικά η εννοιολογική αποσαφήνιση του όρου «επαγγελματική εξουθένωση» και η διερεύνηση των χαρακτηριστικών της στον εργασιακό χώρο γενικά. Στη συνέχεια, η εστίαση στρέφεται στην επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών, τα αίτια, τις επιπτώσεις και τους τρόπους αντιμετώπισης. Τέλος, συζητούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της διδασκαλίας των Μαθηματικών που καθιστούν το σχετικό διδακτικό έργο πηγή εξουθένωσης των εκπαιδευτικών.
Στο ερευνητικό μέρος παρουσιάζεται η μεθοδολογία μιας ποσοτικής εμπειρικής μελέτης στην οποία συμμετείχαν 200 εκπαιδευτικοί που διδάσκουν μαθηματικά σε μαθητές της δημόσιας ή της ιδιωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε σχετικές ερωτήσεις ενός ερωτηματολογίου που κατασκευάστηκε για τους σκοπούς της έρευνας. Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι τα δημογραφικά χαρακτηριστικά δεν επηρεάζουν το βαθμό εργασιακής εξουθένωσης, η διδασκαλία των μαθηματικών συνιστά αρκετά ή σε μεγάλο βαθμό πηγή εξουθένωσης για τους συμμετέχοντες, κύρια πηγή εξουθένωσης συνιστά η σχέση που έχουν οι μαθητές με τα μαθηματικά, η κύρια επίπτωση της εξουθένωσης είναι η αύξηση του άγχους και ως βασική πρακτική αντιμετώπισης της εξουθένωσης υποδεικνύεται η βελτίωση των σχέσεων με τους μαθητές.____________________________________________________________________________________________________________________________This study deals with the burnout of teachers who teach mathematics in public and private education. It aims to investigate the degree of their burnout, the factors that cause it, its effects and the practices to deal with it.
The review of the literature seeks firstto clarify the meaning of the term 'professional burnout'and to identify its main features in workplace in general. The focus then turns to teacher burnout, its causes, effects and ways of coping. Finally, the specific characteristics of mathematics teaching that make it a source of teacher burnout are explored.
The research part presents the methodology of a quantitative empirical study involving 200 teachers who teach mathematics to students in public or private secondary schools, who were asked to answer relevant questions in a questionnaire constructed for the purpose of the study. Statistical analysis of the data showed that demographic characteristics do not influence the degree of burnout; teachers report that teaching mathematics is a source of burnout for them to at least a certain extent; the main source of burnout is the relationship students have with mathematics; the main impact is that stress levels increase and, finally, the main practice adopted for dealing with burnout is to improve relationships with students. | en_US |