dc.description.abstract | Η παρούσα εργασία αφορά μια διδακτική παρέμβαση που βασίζεται στη γεωμετρική
κατασκευή τετραγώνου εγγεγραμμένου σε τρίγωνο, με πέντε διαφορετικές
αποδείξεις, όπως αναπτύχθηκαν από τους μαθηματικούς al -Khwarizmi, Chuquet,
Marolois, Bourdon και Pόlya. Η έρευνα διεξήχθη σε 22 μαθητές της Β΄ τάξης ενός
Γενικού Λυκείου και είχε διάρκεια 10 διδακτικές ώρες. Ο μαθητές ήταν χωρισμένοι
κατά ζεύγη, εργάζονταν με φύλλα εργασίας με κανόνα και διαβήτη και εφάρμοσαν
τη μέθοδο του Pόlya στο λογισμικό δυναμικής γεωμετρίας Geogebra. Μετά το πέρας
της παρέμβασης εξετάστηκαν ατομικά σε ένα γνωστικό τεστ με δύο θέματα, το πρώτο
ήταν το γνωστό θέμα που πραγματευτήκαμε, ενώ το δεύτερο ήταν η εγγραφή
τετραγώνου σε ημικύκλιο. Το μαθηματικό έργο αναλύθηκε ως προς τις τρεις
διαστάσεις του μοντέλου του Γεωμετρικού Χώρου Εργασίας, σημειωτικής,
εργαλειακής και συλλογιστικής γένεσης. Συμπληρωματικά δόθηκαν τρία
ερωτηματολόγια που αφορούσαν στις απόψεις και στάσεις των μαθητών σε σχέση
με τη γεωμετρία και τις γεωμετρικές κατασκευές, πριν και μετά την παρέμβαση, οι
μαθητές είχαν την ευκαιρία να εκδηλώσουν ποια μέθοδος τους άρεσε περισσότερο
και κατέγραψαν σε ποιο βαθμό θεώρησαν ενδιαφέρουσα την ενσωμάτωση της
ιστορίας στη γεωμετρία και τα μαθηματικά γενικά._____________________________________________________
This paper concerns a teaching intervention based on the geometric construction of a
square inscribed in a triangle, with five different proofs, as developed by the
mathematicians al -Khwarizmi, Chuquet, Marolois, Bourdon and Pólya. Each
intervention was preceded by a brief reference to the life and work of these
mathematicians, followed by a discussion on the contribution of geometry to the
development of the culture and technology of those times. The role of integrating of
the history of geometry was also developed by studying the original texts concerning
the specific geometric problem, translated from each original book. The study was
carried out with 22 students of the second grade of a general high school and lasted
10 teaching hours. The students were divided into pairs, worked with rule and
compass, worksheets and they applied Pόlya's method in the environment of a
dynamic geometry software, Geogebra. At the end of the intervention, the students
were tested individually in a cognitive test with two problems. The first one was to
construct a square in s triangle, following any method they preferred and the second
was to construct a square in a semicircle with straightedge and compass. The
mathematical task was analyzed in terms of the three dimensions of the Geometric
Working Space model, semiotic, instrumental and discursive genesis. After finishing
the intervention, they had to answer to three questionnaires. The first was related to
their views and attitudes towards geometry and geometric constructions, before and
after the lessons, in the second questionnaire they had to choose which method they
liked the most and in the third one they had to answer to what extent they found
the integration of history into geometry interesting | en_US |