Δημιουργική γραφή στο μάθημα της Γλώσσας της Γ΄ τάξης: Προτάσεις αξιοποίησης της αφηγηματικής τυπολογίας του Genette, σε παιδικά βιβλία.
Abstract
Η εργασία αυτή αποτελεί μια εφαρμογή της θεωρίας του αφηγηματολόγου, Gérard Genette, στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και ειδικότερα στο Δημοτικό Σχολείο. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για μια εφαρμογή (πρόταση) της θεωρίας της αφηγηματικής τυπολογίας του Gérard Genette στο μάθημα της Γλώσσας της Γ’ τάξης και ειδικότερα, στην προτεινόμενη από το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, ώρα της φιλαναγνωσίας. Αρχικά, στα δύο πρώτα μέρη παρουσιάζονται αναλυτικά τα θεωρητικά σημεία του πεδίου της Δημιουργικής Γραφής και της Θεωρίας της αφηγηματικής τυπολογίας του Gérard Genette. Στη συνέχεια, στο 3ο κεφάλαιο, γίνεται μια προβολή όλων των δραστηριοτήτων που μπορούν να συμπεριληφθούν στο αντικείμενο της Δημιουργικής Γραφής και υπάρχουν στο σημερινό γλωσσικό εγχειρίδιο της Γ΄ τάξης του δημοτικού σχολείου, σύμφωνα δηλαδή με το Α.Π. του 2003. Τέλος, στο 4ο κεφάλαιο, προτείνονται δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής πάνω σε παιδικά βιβλία, αξιοποιώντας βασικά σημεία της θεωρίας της αφηγηματικής τυπολογίας του Gérard Genette, καθώς και κάνοντας χρήση την έννοια των χαρακτήρων και συγκεκριμένα την ταξινόμηση αυτών, όπως αυτή αξιοποιείται στα αφηγηματικά κείμενα, με ενισχυτικό δηλαδή χαρακτήρα.
This present paper is an application of the theory of the storyteller, Gérard Genette, in the Greek educational system and in particular in the Primary School. More specifically, it is an application (suggestion) of the theory of Gérard Genette's narrative typology in the 3rd grade Language course and in particular, in reading time, as proposed by the New Analytical Curriculum. Initially, the first two parts present in detail the theoretical points of the field of Creative Writing and Gérard Genette's Theory of Narrative Typology. Then, in the 3rd chapter, there is a projection of all the activities that can be included in the subject of Creative Writing and that exist in the current language textbook of the 3rd grade of the primary school, that is, according to the A.P. of 2003. Finally, in the 4th chapter, Creative Writing activities on children's books are proposed, utilizing key points of Gérard Genette's theory of narrative typology, as well as making use of the concept of characters and specifically their classification, as it is used in narrative texts, i.e. in a reinforcing way.