Δημιουργική Γραφή και πολυμεσικές εφαρμογές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Η περίπτωση της Ελληνικής Γλώσσας
Abstract
Η Δημιουργική γραφή είναι μία νέα εκπαιδευτική μέθοδος που έχει γίνει γνωστή τον 20ο αιώνα στην Ελλάδα. Ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητών και τους μυεί στην ενασχόλησή τους με τη γραφή και την ανάγνωση. Συνδέεται στενά με μία ακόμη πιο νέα εκπαιδευτική μέθοδο την Ψηφιακή Αφήγηση, η οποία εισήχθη πριν λίγα χρόνια στη μαθησιακή διαδικασία με πολλά οφέλη για τους μαθητές.
Η παρούσα εργασία αποτελείται από δύο μέρη: το θεωρητικό μέρος και το δημιουργικό μέρος.
Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας, διερευνάται η Δημιουργική Γραφή ως όρος, γίνεται μία ιστορική αναδρομή και παρέχονται πληροφορίες για την εισαγωγή της στα ελληνικά μαθησιακά δεδομένα. Σύμφωνα με το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας σημειώνονται αρκετές καινοτομίες όσον αφορά τη διεξαγωγή του μαθήματος, τη διαφοροποίησή του από τις προτεινόμενες μέχρι το 2021 δραστηριότητες και την απαρτία ασκήσεων που «κινούνται» στο πνεύμα της Δημιουργικής Γραφής.
Στο δεύτερο κεφάλαιο δίνονται αναλυτικά οι στόχοι και οι δραστηριότητες που προτείνει το Δ.Ε.Π.Π.Σ (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών) για το μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας για κάθε ένα ζεύγος τάξεων. Ειδικότερα, ανάλογα με τον εκάστοτε άξονα γνωστικού περιεχομένου π.χ. προφορικός λόγος, λεξιλόγιο, γραπτός λόγος κ.α. δίνονται οι στόχοι, οι θεματικές ενότητες και οι αντίστοιχες σχετικές δραστηριότητες.
Στο τρίτο κεφάλαιο έχει ως κύριο θέμα του τη ψηφιακή αφήγηση. Η ένταξη των ΤΠΕ (Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών) άλλαξε ριζικά την καθημερινότητα και τον τρόπο διδασκαλίας. Ακολουθεί ένα υποκεφάλαιο που ασχολείται εξ ολοκλήρου με την αφήγηση, ένα υποκεφάλαιο στο οποίο επισημαίνονται όλα τα γνωρίσματα της ψηφιακής αφήγησης και στο τελευταίο υποκεφάλαιο γίνεται μία σύγκριση ανάμεσα στη δημιουργική γραφή και στη ψηφιακή αφήγηση ως εκπαιδευτικές μέθοδοι με τα οφέλη τους προς τους μαθητές.
Το δημιουργικό μέρος αποτελείται από προτάσεις Δημιουργικής Γραφής, οι οποίες βασίζονται σε ασκήσεις ή κείμενα του σχολικού βιβλίου του μαθήματος της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, ξεχωριστά για κάθε τάξη του δημοτικού σχολείου.