Η Λογοτεχνική Δυστοπία ως Μέσο Κοινωνικής Κριτικής και Σάτιρας
Abstract
Βασικός στόχος αυτού του πονήματος είναι η μελέτη του έργου του Άλντους Χάξλεϋ Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος, που κυκλοφόρησε το 1932 και από τότε έχει απασχολήσει κριτικούς και αναγνώστες με τις ποικίλες θεματικές που αναπτύσσει καθώς και με τα ερωτήματα που εγείρει για το μέλλον της ανθρωπότητας.
Για να προσεγγιστεί με έναν αναλυτικό τρόπο αυτό το μυθιστόρημα - ορόσημο του Άγγλου συγγραφέα, αρχικά θεωρήθηκε απαραίτητο να γίνει μια ανασκόπηση του χρονικού της ζωής του ιδίου, καθώς και μια καταγραφή των σημαντικότερων ιστορικών σταθμών της εποχής του, που κλόνισαν τις βάσεις του δυτικού κόσμου και επέδρασαν έντονα πάνω του, επηρεάζοντας τον άμεσα ή έμμεσα στη δημιουργία αυτού του ιδιαίτερου φουτουριστικού κόσμου.
Στη συνέχεια γίνεται μία θεωρητική παρουσίαση των ορισμών, των ειδών και των βασικών αφηγηματικών χαρακτηριστικών του λογοτεχνικού είδους της δυστοπίας όπως εξελίχθηκε μέσα στην ιστορία των γραμμάτων, σε αντιδιαστολή πάντα με το δίπολό του, την ουτοπία. Έπειτα ακολουθεί μια πιο διεισδυτική ματιά, όσο αναφορά την κριτική μυθιστοριογραφία των σύγχρονων του Χάξλεϋ αλλά και τα πρώιμα δικά του έργα, για να γίνει ξεκάθαρο ένα ακόμα βασικό χαρακτηριστικό που διαπνέει συνολικά το έργο του Χάξλεϋ, αυτό της κοινωνικής σάτιρας.
Τέλος, επιχειρείται μια ανάλυση των κύριων θεματικών του εμβληματικού μυθιστορήματος του, Άλντους Χάξλεϋ μέσα από συγκεκριμένα επεισόδια και χαρακτήρες του έργου με στόχο να γίνει μια κριτική συσχέτιση με το σήμερα.
The main objective of this work is the study of Aldous Huxley's work Brave New World, which was published in 1932 and since then has occupied critics and readers with the various themes it develops as well as with the questions it raises about the future of humanity.
In order to approach this landmark novel of the English author in an analytical way, it was initially considered necessary to review the chronology of his life, as well as a record of the most important historical stations of his time, which shook the foundations of the Western world and they strongly influenced him, effecting him directly or indirectly in the creation of this particular futuristic world.
Then there is a theoretical presentation of the definitions, genres and main narrative characteristics of the literary genre of dystopia as it evolved in the history of letters, always in contrast with its bipolar counterpart, utopia. Then follows a more penetrating look, as much reference to the critical fiction of Huxley's contemporaries as to his own early works, in order to make clear another key feature that pervades Huxley's work as a whole, that of social satire.
Finally, an analysis of the main themes of Aldous Huxley's emblematic novel is attempted through specific episodes and characters of the work with the aim of making a critical correlation with today.