Το φανταστικό στοιχείο στα διηγήματα του Νίκου Χουλιαρά
Abstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» και αφορά στην ανίχνευση των τρόπων με τους οποίους αξιοποιείται το φανταστικό στα διηγήματα του Νίκου Χουλιαρά.
Αρχικά, λαμβάνει χώρα ο εννοιολογικός προσδιορισμός του φανταστικού και η ιστορική αναδρομή του και αναλύεται η θεωρία του Tzvetan Todorov με βάση το βιβλίο του Εισαγωγή στη Φανταστική Λογοτεχνία (1991) και περιγράφεται το φανταστικό ως θεωρητικό λογοτεχνικό είδος.
Ακολουθεί το δεύτερο κεφάλαιο, στο οποίο αναφέρεται η μέθοδος και ο σκοπός της έρευνας και παρουσιάζεται το υπό έρευνα υλικό. Ακολούθως, παρουσιάζονται τα βασικά χαρακτηριστικά του πεζογραφικού έργου του Νίκου Χουλιαρά, σε συνδυασμό με κάποια βασικά στοιχεία για τη ζωή του, τα οποία κρίθηκαν απαραίτητα για την πληρέστερη ερμηνεία του έργου του.
H ανάλυση των κειμένων αποτελεί το κύριο μέρος της εργασίας. Τα έργα αναλύονται με βάση την βασική κατηγοριοποίηση του Todorov σε θέματα του «εγώ» (μεταμορφώσεις, παν-ντετερμινισμός) και του «εσύ» (σεξουαλικός πόθος και θάνατος) και έπειτα αναλύεται ο τρόπος που αποτυπώνεται στον αφηγηματικός λόγος στα υπό ανάλυση κείμενα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι το φανταστικό στοιχείο του Νίκου Χουλιαρά κινείται έντονα στο πεδίο που ο Todorov ονόμαζε θέματα του «εγώ», αν και υπάρχουν και κάποια θέματα του «εσύ», όχι τόσο στο πεδίο του σεξουαλικού πόθου, αλλά στο πεδίου του θανάτου. Αρχικά στα θέματα του «εγώ» υπάρχουν οι μεταμορφώσεις, οι οποίες μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις περιλαμβάνουν και θέματα του «εσύ», διότι λαμβάνουν χώρα μέσα από το θάνατο. Ο πολλαπλασιασμός της προσωπικότητας, δηλαδή το ότι ένα πρόσωπο νιώθει σαν περισσότερα από ένα πρόσωπα ταυτόχρονα, αποτελεί ένα κύριο χαρακτηριστικό στη λογοτεχνία του Νίκου Χουλιαρά. Επιπρόσθετα, στο λογοτεχνικό έργο του Νίκου Χουλιαρά συναντάται και η μεταμόρφωση του ανθρώπου σε ζώο. Η μεταμόρφωση σε αυτήν την περίπτωση δεν είναι απροκάλυπτη, αλλά υπάρχει πιο υπόγεια. Ο νεότερος και τωρινός εαυτός αποτελεί μια ακόμη μεταμόρφωση που συναντάται στο έργο του Νίκου Χουλιαρά. Οι δύο εαυτοί τοποθετούνται στον ίδιο χρόνο και δεν διστάζουν να μπουν σε έναν διάλογο ή ακόμα και σε κοινές αποφάσεις. Τέλος, στο έργο του Νίκου Χουλιαρά υπάρχουν πολλά στοιχεία που το κατατάσσουν σε αυτή τη λογοτεχνική κατηγορία του φανταστικού. Η αφήγηση είναι συχνά πρωτοπρόσωπη και ο αφηγητής είναι ο ήρωας του έργου. Ο αναπαριστώμενος αφηγητής-ήρωας, όντας ένας απλός άνθρωπος, είναι πρόσφορος στο να ταυτιστεί ο αναγνώστης μαζί του.
This thesis was prepared in the context of the "Creative Writing" Master's Program and concerns the detection of the ways in which the fantastic is used in the prose work of Nikos Chouliaras.
First, the conceptual definition of the fantastic and its historical review takes place and the theory of Tsvetan Todorov is analyzed based on his book Introduction to Fantastic Literature (1991, Trans. A. Parisi) and the fantastic is described as a theoretical literary genre.
The second chapter follows, in which the method and purpose of the research are mentioned and the material under research is presented. Next, the main features of the work of Nikos Chouliaras are presented, together with some facts about his life, which were deemed necessary for a more complete interpretation of his work.
The analysis of the texts is the main part of the work. The works are analyzed based on Todorov's basic categorization into themes of the ego (transformations, pan-determinism) and the you (sexual desire and death). According to the results of the research, it was found that the imaginary element of Nikos Chouliaras moves strongly in the field that Todorov called "ego" issues, although there are also some "you" issues, not so much in the field of sexual desire but in the field of death. Initially in the themes of "ego" there are transformations, which in many cases also include themes of you, because they take place through death. The multiplication of personality, that one person feels like more than one person at the same time, is a main feature in the literature of Nikos Chouliaras. In addition, in the literary work of Nikos Chouliaras, the transformation of human into an animal is also found. The transformation in this case is not overt but exists more underground. The younger and current self is another transformation found in the work of Nikos Chouliaras. The two selves are placed in the same time and do not hesitate to enter into a dialogue or even joint decisions. Finally, in the work of Nikos Chouliaras there are many elements that classify it in the literary category of the fantastic. The narrative is often in the first person and the narrator is the hero of the play. The represented narrator-hero being a simple person is suitable for the reader to identify with him.