Η εξέλιξη της θεματολογίας στον στίχο της ελληνικής χιπ χοπ μουσικής
Abstract
Στα εισαγωγικά κεφάλαια της παρούσας διπλωματικής εργασίας τίθενται ο σκοπός και τα ερευνητικά ερωτήματα και ορίζεται εν συντομία ο όρος του χιπ χοπ. Παρουσιάζεται η μέθοδος που επιλέχτηκε για την προσέγγιση του ιδιαίτερου αυτού μουσικού είδους και ιδιαίτερα της στιχουργικής σύνθεσης του ελληνικού χιπ χοπ και της εξέλιξης της θεματολογίας του. Η προσέγγιση του αντικειμένου της μελέτης έγινε μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία των πιο αντιπροσωπευτικών μουσικών συγκροτημάτων του ελληνικού χώρου.
Στο 1ο Κεφάλαιο, αρχικά, γίνεται μια προσπάθεια εννοιολογικών αποσαφηνίσεων σχετικά με την προέλευση της ονομασίας του χιπ χοπ, και στη συνέχεια παρατίθεται η ιστορία της δημιουργίας της αμερικάνικης χιπ χοπ σκηνής, όπου και εμφανίστηκε για πρώτη φορά το χιπ χοπ ως μουσικό είδος. Στο 2ο Κεφάλαιο γίνεται αναφορά στην ελληνική χιπ χοπ σκηνή, στην ιστορία των συγκροτημάτων, καθώς και μία προσπάθεια προσέγγισης της στιχουργικής του χιπ χοπ μέσα από τους «κανόνες» της νεοελληνικής μετρικής. Διερευνάται η σχέση της στιχουργικής του χιπ χοπ με την ποίηση και την επιτελεστική ποίηση και επιχειρείται η ανάλυσης της δομής των χιπ χοπ τραγουδιών. Στο 3ο Κεφάλαιο η στιχουργική του χιπ χοπ αναλύεται μέσα από τους κανόνες της νεοελληνικής μετρικής. Στο 4ο Κεφάλαιο γίνεται αναφορά στην εξέλιξη της θεματολογίας του στίχου στο υπό μελέτη χρονικό διάστημα από το έτος 1992 έως και το έτος 2015, σύμφωνα με το δισκογραφικό έργο των συγκροτημάτων εκείνης της περιόδου. Η δισκογραφία η οποία μελετήθηκε αφορά μόνο σε ολοκληρωμένες συλλογές τραγουδιών (άλμπουμ) και δεν περιλαμβάνει μεμονωμένες κυκλοφορίες τραγουδιών (CD single). Στο 5ο Κεφάλαιο καταγράφονται οι συμπερασματικές παρατηρήσεις όπως προέκυψαν κατά την παρούσα μελέτη αναφορικά με τη σχέση του χιπ χοπ με την επιτελεστική ποίηση, με τη δομή του στίχου σε ότι αφορά στο μέτρο και με την εξέλιξη της θεματολογίας.
Τέλος, ακολουθούν δύο παραρτήματα το Παράτημα Ι και το Παράρτημα ΙΙ. Το Παράρτημα Ι περιλαμβάνει την αλφαβητική λίστα με το σύνολο των συγκροτημάτων και των καλλιτεχνών που καταγράφηκαν στον ελληνικό χώρο από το έτος 1992 μέχρι και το έτος 2022. Το Παράρτημα ΙΙ περιλαμβάνει το σύνολο των στίχων των τραγουδιών που μελετήθηκαν στην παρούσα διπλωματική εργασία, ταξινομημένα ανά συγκρότημα ανά έτος εμφάνισης στην ελληνική μουσική σκηνή.
Η μελέτη βασίζεται σε ελληνική και ξένη βιβλιογραφία, καθώς και σε διαδικτυακές πηγές.
Abstruct
The thesis introductory chapters contain the objective and the research questions as well as the brief definition of hip hop music. The method chosen for the approach of this particular music genre and especially of the Greek hip hop lyrical composition in addition to the development of themes is also presented. The approach of the research purpose was made through the artistic creation of the most representative Greek music groups.
Chapter 1 provides the attempt made originally at the conceptual clarification concerning the origin of the name hip hop and then the quote of the history of the American hip hop stage creation where hip hop music was presented for the first time as a music genre. Chapter 2 refers to the Greek hip hop stage, the history of groups as well as the attempt to approach the hip hop metrics through the “norms” of the Modern Greek metrics. This chapter also provides the relation between hip hop metrics and poetry as well as performance poetry. In addition, an analysis of the song structure is attempted. In Chapter 3, the hip hop metrics is analyzed through the norms of the Modern Greek metrics. Chapter 4 refers to the advance of the lyrical themes from 1992 to 2015 (time studied) according to the groups’ recordings of that period. The discography studied refers only to complete collections of recordings (albums) and does not include separate song releases (cd singles).
Chapter 5 presents the concluding remarks as resulted from this research, concerning the relation between hip hop and performance poetry, the song structure regarding the musical meter and the advance of the lyrical themes.
In conclusion, two appendices follow; Appendix 1 and Appendix 2.
Appendix 1 includes the alphabetical list of the groups and artists recorded in the Greek music stage from 1992 to 2022.
Appendix 2 includes the total of the lyrics studied in this thesis, sorted per group and per year of appearance at the Greek music stage.
The research is based on Greek and International bibliography as well as on Internet sources.