dc.description.abstract | Το Ολοκαύτωμα ήταν η υποστηριζόμενη από το κράτος συστηματική δίωξη και
δολοφονία των Εβραίων από τη ναζιστική Γερμανία και τους συνεργάτες της μεταξύ των
ετών 1933 και 1945. Ήταν μια γενοκτονία με προθέσεις παγκόσμιας εμβέλειας που
κατέστρεψε όχι μόνο άτομα και οικογένειες, αλλά κοινότητες και πολιτισμούς που είχαν
αναπτυχθεί εδώ και αιώνες. Το Ολοκαύτωμα συνέβη στο πλαίσιο διώξεων και
δολοφονιών υπό την ηγεσία των ναζί. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες πρέπει να
βοηθούν τους μαθητές να βελτιώσουν τις γνώσεις τους σχετικά με αυτή την άνευ
προηγουμένου καταστροφή και να διατηρήσουν τη μνήμη των διωκόμενων και
δολοφονημένων ατόμων και ομάδων. Οι εκπαιδευτικοί και οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει
να ενθαρρύνονται ώστε να αναλογίζονται τα ηθικά, πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα
που τέθηκαν από το Ολοκαύτωμα και τη σημασία τους σήμερα. Η παρούσα διπλωματική
εργασία εστιάζει στη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος μέσα από τις εικαστικές τέχνες
και στο συνδυασμό της διδακτικής προσέγγισης του Ολοκαυτώματος με προφορικές
μαρτυρίες επιζώντων Εβραίων. Σκοπός είναι να διερευνηθούν οι τρόποι διδακτικής
προσέγγισης του Ολοκαυτώματος με την αξιοποίηση έργων τέχνης, καθώς και να
προσεγγιστεί το ερευνητικό ερώτημα «Πώς λειτουργεί ο συνδυασμός οπτικοακουστικών
μαρτυριών Εβραίων επιζώντων του Ολοκαυτώματος και έργων τέχνης στη διδασκαλία
επίμαχων – τραυματικών ζητημάτων και, ειδικότερα, του Ολοκαυτώματος;».
Παράλληλα, με κριτήρια την τέχνη και την αξία προφορικών μαρτυριών επιζησάντων
αναλύονται τα πλεονεκτήματα της διδακτικής προσέγγισης του Ολοκαυτώματος στην
ιστορική εκπαίδευση. Το έργο τέχνης που αξιοποιείται είναι το εικαστικό-ερευνητικό
πρότζεκτ της Άρτεμης Αλκαλάη «Έλληνες Εβραίοι επιζώντες του Ολοκαυτώματος»,
όπου τα φωτογραφικά πορτρέτα επιζώντων συνδυάζονται με προφορικές μαρτυρίες. Στο
τελευταίο μέρος της εργασίας γίνεται λόγος για την έρευνα-εφαρμογή που
πραγματοποιήθηκε σε δύο τμήματα μαθητών της Α΄ Γυμνασίου, στο μάθημα της
Ιστορίας, με βάση τη μελέτη περίπτωσης Εβραίων Κερκυραίων που επέζησαν από το
Ολοκαύτωμα________________________________________________________________________
The Holocaust was the state-sponsored systematic persecution and killing of Jews by
Nazi Germany and its collaborators between 1933 and 1945. A global genocide that
destroyed not only individuals and families but also communities and cultures that had
developed over the centuries. The Holocaust took place in the context of Nazi-led
persecutions and assassinations. Educational activities should help students increase their
knowledge of this unprecedented disaster and preserve the memory of persecuted and
murdered individuals and groups. Teachers and learners should be encouraged to reflect
on the ethical, political and social issues raised by the Holocaust and their importance
today. This thesis focuses on the teaching of the Holocaust through the visual arts and the
combination of the Holocaust didactic approach with oral testimonies of Jews Holocaust
survivors. The aim is to explore ways of teaching the Holocaust through the use of works
of art, as well as to approach the research question "How does the combination of
audiovisual testimonies of Jewish survivors of the Holocaust and works of art function in
the teaching of the Holocaust?”. Simultaneously, with criteria of art and the value of oral
testimonies of survivors, the advantages of the didactic approach are analyzed as well as
similar controversial issues. The work of art that utilized is Artemis Alcalay’s visualresearch project “Greek Jews Holocaust survivors”, which combines visual elements with
oral testimonies. In the last part of the thesis, a research was carried out, in two sections,
of students of the High School, in the History subject, based on the case study of Corfiot
Jews who survived the Holocaust. | en_US |